روان‌شناسی ورزش

آیا شنا کردن در دوران بارداری بی خطر است

آیا شنا کردن در دوران بارداری بی خطر است

شنا برای زنان باردار

باردار بودن به این معنی نیست که نمی توانید ورزش کنید. اگرچه باید مراقب فعالیت‌هایی باشید که انجام می‌دهید، اما حداقل نیم ساعت ورزش در روز فواید زیادی به همراه دارد و شنا یکی از فعالیت‌های توصیه شده برای زنان باردار است.

آیا باردار هستید و می ترسید که انجام ورزش به وضعیت شما آسیب برساند؟ نترسید، به شدت توصیه می شود که در ماه های بارداری ورزش کنید. به طور خاص، توصیه می شود که هر روز حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. علاوه بر این، اگر دیدید که نمی توانید، لازم نیست آنها را پشت سر هم انجام دهید. یک جایگزین این است که 10 دقیقه ورزش را سه بار در روز انجام دهید.

آیا شنا کردن در دوران بارداری بی خطر است ؟

بله شنا کردن در دوران بارداری کاملا بی خطر است. توصیه می شود برای اطمینان از داشتن بارداری سالم، یک هدف ورزشی روزانه داشته باشید. اگر قبلاً شنا نکرده اید، توصیه می شود با پزشک، فیزیوتراپ یا مامای خود مشورت کنید. شنا به فعال نگه داشتن شما کمک می کند که به نوبه خود سازگاری شما را با بارداری آسان تر می کند. حتی می‌تواند به شما کمک کند تا با تغییراتی که بدنتان تجربه می‌کند راحت باشید.

آیا باید نگران مواد شیمیایی مورد استفاده در استخرهای شنا باشم؟

نگرانی در مورد اثرات قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند کلر مورد استفاده در استخرها یک نگرانی رایج است. مواد شیمیایی مانند کلر اگر به وفور وجود داشته باشند، می توانند اثرات مضری داشته باشند، اما در استخرهایی که به دقت کنترل می شوند، این نباید نگران کننده باشد. تا زمانی که سطح مواد شیمیایی کنترل شود، هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد آسیب رساندن به کودک وجود ندارد. مطالعات نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در استخرها هیچ اثر مضری برای مادر یا جنین ندارد.

مایو مناسب برای شنا در دوران بارداری

از این مرحله که بگذریم باید به لباس نیز باید توجه شود چرا که زنان باردار با توجه به بدن و شکمشان باید لباسی را انتخاب کنند که موجب آزار و اذیتشان نشود.  تناسب اندام در دوران بارداری و رفع تنش برای سلامت روحی و جسمی مادر ضروری است و همچنین به رشد کودک کمک می کند.

در تابستان، شنا به یک فعالیت منظم تبدیل می شود که در آن زنان باردار سبک تر هستند، بدون اینکه متوجه وزن شکم شوند. علاوه بر این، آب ضمن مبارزه با گرما، فشار روی پاها را کاهش می دهد. برند ورزشی نماتن تولیدی لباس زنانه شنا با فکر کردن به این موضوع و راحتی آنها، مایوهای کاربردی در طرح و رنگ های مختلف به ویژه  لباس شنا اسلامی زنانه را تولید و روانه بازار کرده است که با پیشرفت بارداری رشد می کنند.

همچنین در این مجموعه علاوه بر فروش لباس شنا ، فروشگاه لباس ژیمناستیک نیز راه اندازی شده که انواع مختلفی از لباسهای ژیمناستیک را در سایز های مختلف عرضه می کند.

شنا برای زنان باردار

مزایای آمادگی شنا در دوران بارداری

  1. مزایای قلبی عروقی

هر نوع ورزش هوازی در دوران بارداری به تمایل بدن برای رشد و استفاده از اکسیژن کمک می کند، که برای مادر و کودک ضروری است. شنای دوران بارداری یک شکل عالی از ورزش است، زیرا از گروه های عضلانی بزرگ (بازوها و پاها) استفاده می کند. اگرچه این فعالیت در طبیعت کم تاثیر است، شنا فواید قلبی عروقی زیادی دارد و به زنان باردار اجازه می دهد تا احساس سنگینی کمتری داشته باشند.

  1. گردش خون و رفاه عمومی

شنای دوران بارداری همچنین به گردش خون کمک می کند، قدرت عضلانی را افزایش می دهد و به ایجاد تحمل کمک می کند. شنا به مبارزه با کمردرد کمک می کند که اغلب با رشد شکم همراه است. باردار بودن ستون فقرات و شانه ها را به سمت جلو هل می دهد و لگن از موقعیت هم تراز خود خارج می شود. شنا به تدریج عضلات را تقویت می کند و بدن را کمتر مستعد تغییر می کند.

  1. کالری بسوزانید و انرژی را تامین کنید

اگر شنا کنید کالری سوزانده می شود و کمتر احساس بی حالی می کنید. شما همچنین می توانید خواب بهتری داشته باشید و تمایل به مقابله با چالش های فیزیکی و عاطفی همراه با بارداری خواهید داشت.

  1. سایر مزایای

آب استخر همچنین از گرم شدن بیش از حد بدن جلوگیری می کند و در حین ورزش از رباط ها و مفاصل شما حمایت می کند. که به جلوگیری از صدمات کمک می کند.

شنا به عملکرد قلب و ریه ها کمک می کند و بنابراین به کاهش تورم و احتباس مایعات کمک می کند. شنا همچنین به بدن کمک می کند تا با دردهای مرتبط با بارداری مقابله کند.

نکات ایمنی برای شنا در دوران بارداری

  1. نکات کلی

اگر قبلا شنا نکرده اید، با ماما یا پزشک خود مشورت کنید. با حرکات کششی آهسته شروع کنید و به تدریج گرم کنید. مطمئن شوید که بیش از حد خود را تحت فشار قرار ندهید.

البته تمام این ویژگی ها منوط به اجازه پزشک شما مبنی بر این است که شرایط شما عادی است و شنا برای شما ضرری ندارد. اگر کوچک ترین مشکلی وجود داشته باشد، بی توجهی به آن باعث زایمان زود رس و یا سقط جنین می شود.

  1. نکاتی برای سه ماهه اول

اگر در سه ماه اول بارداری هستید، می توانید حداقل 30 دقیقه در روز شنا کنید. همچنین، اگر این کار را صبح انجام دهید ( اجتناب از ورزش با معده خالی ) به جلوگیری از حالت تهوع کمک می کند و برای بقیه روز به شما انرژی می دهد.

  1. نکاتی برای سه ماهه دوم

بارداری نیازی به حذف جلسات شنا با رشد شما ندارد. در واقع نشان داده شده است که برای زنان باردار مفید است. شناور بودن آب اثرات گرانش را بر بدن کاهش می دهد و به شما این امکان را می دهد که به پشت دراز بکشید و تمرینات پشت را بدون خطر اختلال در جریان خون انجام دهید.

  1. نکاتی برای سه ماهه سوم

سه ماهه سوم بر کرال سینه تاکید دارد. این سبک بیشترین سود را برای شما خواهد داشت، زیرا به کشش ماهیچه های سینه کمک می کند و عضلات سینه را بلندتر و عضلات پشت را کوچک می‌کند. و این است که این دو ناحیه در دوران بارداری بیشتر آسیب می بینند.

شنا برای زنان باردار

چرا شنا بهترین ورزش برای زنان باردار است

اگرچه بسیاری از ورزش‌ها معمولاً بیش از حد تهاجمی در نظر گرفته می‌شوند و بنابراین در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند، شنا در مقایسه با اکثر ورزش‌های دیگر مشخصات بسیار منحصر به ‌فردی دارد. شنای دوران بارداری که اغلب به عنوان یک ورزش کم تاثیر در نظر گرفته می شود، به مادران آینده یک وسیله ورزش ایمن ارائه می دهد، زیرا آب تا حدی وزن را تحمل می کند و بار روی ستون فقرات و پاها را کاهش می دهد.

سخن پایانی

تا آنجا که به شنای دوران بارداری مربوط می شود، هیچ سازگاری عمده ای برای سازگاری با شکم در حال رشد وجود ندارد. شناگران می توانند سطح فعالیت طبیعی خود را در حالی که به بدن جدید خود عادت می کنند حفظ کنند. احتیاط های لازم در شنای دوران بارداری به طور کلی تفاوتی با سایر ورزش ها ندارد. هیدراته ماندن خوب و ماندن در ضربان قلب 120 تا 140 (برای جلوگیری از اعمال بیش از حد) توصیه های اصلی هستند.

غواصی باید در دوران بارداری حذف شود. اغلب می شنوید که در دوران بارداری باید از شنا در استخرهای کلردار خودداری کنید. با این حال، به گفته پزشکان، شنا کردن زن باردار در استخر کلردار اشکالی ندارد، کلر ضدعفونی کننده بدی نیست. در نهایت شنا در دوران بارداری ظرفیت هوازی مادر را افزایش می دهد و حس خوب بودن و همچنین رهایی از تهوع صبحگاهی را برای مادر فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.