روان‌شناسی ورزش

لباس شنای پرسرعت و پیشرفت تاریخی آن در شنای رقابتی

لباس شنای پرسرعت

از لباس شنای پرسرعت و پیشرفت تاریخی آن در شنای رقابتی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. نوآوری‌های فناوری، انقلابی در صنعت لباس شنای رقابتی ایجاد کرده است. از دهه 1930، لباس شنای نخی گشاد با استفاده از موادی مانند ابریشم که آب کمتری نسبت به لباسهای پشمی سنتی جذب می‌کرد، در اندازه‌های کوچک‌تر و محکم‌تری تولید می‌شد. هدف این لباس‌ها بهبود عملکرد بود، که نتیجه آن سریع شنا کردن شناگران شد.
در دهه 1980 ، استفاده از مدل های کوتاه تر شروع شد که ظاهراً در برابر آب مقاوم بودند. فقط در اواخر دهه 1990 بود که  شروع به تولید مواد جدید پارچه ای کردند. با این حال ، این توسعه با معرفی محصولات پلی اورتان ، سپس پنبه ، ابریشم ، نایلون و لیکا ، یک جهش کوانتومی داشت. حتی در این صورت ، چندین مطالعه انجام شد که متغیرها نوع مواد ، طرح و پوشش بدن بودند . این برای اولین بار به طور رسمی در بازی های المپیک 92 بارسلونا ظاهر شد ، زمانی که مارک Speedo  لباس شنای پرسرعت مدل S2000 معروف به “لباس سریع” را راه اندازی کرد . پس از آن “Aquablade” ، که توسط 77٪ از برندگان المپیاد استفاده شد. سپس ، لباس شنای تمام بدن آدیداس در سال 1998 و پوست کوسه Speedo “Fastskin” در سال 1999 تولید شدند ، دومی ثابت کرد که یک انقلاب واقعی در سیدنی 2000 رخ داده است علاوه بر این ، این لباس شنا نتیجه پیوستن شیارهای کوچکی به شکل “V” بود که مقاومت کل را در بین 6 و 8 درصد کاهش می داد.

شنا چگونه می تواند به تقویت زانو کمک کند
در نتیجه ، “اثر ریبلت” که در دهه 80 برای مرکز تحقیقات لانگلی از سازمان ملی هوانوردی و فضا (ناسا) ایجاد شد ، پس از یک دهه از کاربرد در صنعت هواپیمایی به مایو شنا منتقل شد. آنها به عنوان لباس شنای نسل اول شناخته می شوند ، برای کاهش پوشاندن کل بدن طراحی شده اند. با این حال ، آنها از طرف Fédération Internationale de Natation: فدراسیون بین المللی شنا (FINA) تا 8 اکتبر 1999 مجاز نبودند و در آستانه بازی های المپیک 2000 انقلابی در شنای رقابتی ایجاد کردند . بعلاوه ، در آن سال مدالها بدون این لباسهای شنای جدید به دست آمدند . در این بازی ها ، مارک Speedo مبنی بر اغراق ادعاهای بازاریابی “Fastskin” ، بالا بردن سرعت شنا را بین 1 تا 1.5 ثانیه در هر 100 متر تضمین می کند. با این حال ، تردیدهایی در مورد اینکه آیا لباس شنای پرسرعت به شناگران کمک می کند تا سریعتر شنا کنند ، وجود داشت ، عمدتا به لطف پارچه ای که ظاهراً از نظر “آبگریزی” آب را دفع می کند اطمینانی وجود داشت.
در سال 2004 ، مدل Fastskin “” در سال 2007 ظاهر شد. به لطف مواد جدید پلی اورتان ، به صفحات استراتژیک قرار گرفته بر روی بدنه ، عدم وجود درز و بافت بر اساس مقیاس کوسه ، کشش آن کاهش می یابد. بعلاوه ، این بدان معنی بود که در پکن 2008 رکوردهای قابل توجهی شکسته شد . با وجود این ، با گذشت زمان مارک های دیگر (TYR ، Nike ، Mizuno ، Asics ، Blueseventy ، Descente و Adidas) با این فناوری برابر شدند و یک جنگ تبلیغاتی رو به رشد ایجاد کردند تا بتوانند از مزایای احتمالی مدال های طلا و حمایت های مالی بهره مند شوند. سرانجام ، در سال 2009 ، لباس های شنای مارک های “Arena” و “Jaked” ظاهر شدند ، که نسخه های بهبود یافته از موارد ذکر شده در بالا بودند ، 100 درصد با مواد پلی اورتان ساخته شدند ، که باعث بحث و جدال بیشتر و استفاده از آنها در مسابقات شد .با این حال ، از 1 ژانویه 2010 ، FINA قوانین را تغییر داد و مدل “Jammer” را برای مردان و “لباس شنا به طول زانو” را برای زنان ، مانند مدل های مورد استفاده در سال 2000 ، مجاز دانست .به طور کلی تاریخچه ی تولید مایوهای مختص مسابقه نشان می دهد موارد بسیار کوچک می تواند در سرعت شناگر تاثیر گذار باشد .
برای خرید مایو شنا زنانه مایوهایی که مختص مسابقه نیستند و برای استفاده شنا آزاد و تفریحی به کار می روند میتوانید به قسمت مایو زنانه دو تکه یا مایو دو تکه دامنی در سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.