روان‌شناسی ورزش

بورکینی چگونه مد شد ؟

بورکینی چگونه مد شد

بورکینی چگونه مد شد ؟

این روز ها بورکینی لباس شنای اسلامی در بسیاری از کشور های اسلامی مورد توجه می‌باشد. جدیدا پر سرچ‌ترین موضوعی که در گوگل افراد با آن مواجه می‌شوند، بورکینی و کارایی آن است. هر سال با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان، زنان مسلمان هم تمایل شدیدی به رفتن به استخرها دارند. زنان مسلمان در هر منطقه از جهان به دنبال این هستند که بتوانند با پوشش مناسب با شئونات اسلامی در استخر حاضر شوند.

بحث ممنوعیت پوشیدن بورکینی در کشور های اروپایی بسیار داغ است. آنها مخالف پوشیدن اینگونه لباس‌ها از سوی زنان مسلمان هستند. حال با تمام این اوصاف ممکن است برای خواننده‌ این سوال ایجاد شود که اصلاً بورکینی چیست و چرا به سرعت مد شد؟ در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با بورکینی چگونه مد شد در اختیار شما قرار دهیم، امیدواریم مطالعه این مطلب مفید واقع گردد.

منظور از بورکینی چیست ؟

قبل از اینکه بخواهیم تاریخچه مد شدن یا پیدایش آن را ذکر کنیم، بهتر است بدانیم بورکینی چیست. به نوعی لباس شنای زنانه که از دو واژه برقع (Burga) و بیکینی (BIKINI) ساخته می‌شود، بورکینی می‌گویند. این مایو یا لباس شنای اسلامی همه بدن فرد را به جز کف دست، صورت و کف پا را می‌پوشاند تا یک حجاب اسلامی کامل ارائه دهد. طراح لباس شخصی به نام احدا زانتی از شرکت آهیدا می‌باشد. هدف از تولید و دوخت این لباس حفظ و رعایت شئونات اسلامی برای بانوانی است که قصد شنا در استخرها را دارند.

داستان مد شدن بورکینی

این قضیه یعنی اتفاق مد شدن بورکینی یا همان لباس شنای اسلامی زنانه، از جایی آغاز گردید که بانویی به نام یارا نعومه همسر بازیکن تیم الاهلی به یک هتل سفر می‌کند تا تعطیلات تابستانی را به همراهی همسر و مادرش در آنجا بگذراند. مربی شنایی که در آن هتل مشغول آموزش شنا به کودکان بود، مایو اسلامی و همان بورکینی را به تن داشت. یارا نعومه و همسرش با دیدن این لباس اعتراض شدیدی کرده و همین امر موجب شد که کاربران فضای مجازی هم به شدت عکس العمل نشان داده و از این اتفاق انتقاد کنند. کم کم با تولید بورکینی استقبال زنان محجبه و غیر محجبه از آن شدت گرفت تا جایی که تمام بازار های اروپایی را هم در هم نوردید. بعد از ماجرای اعتراض بازیکن الاهلی و همسرش هنوز هم بورکینی در صدر خبرها می‌باشد.

بورکینی چگونه مد شدانواع لباس‌ های شنای اسلامی زنانه

لباس‌ های شنای اسلامی همانطور که پیش‌تر گفتیم به عنوان یک پوشش مناسب برای بانوانی است که علاقمند به شنا هستند. آنها در انواع متفاوتی هستند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بورکینی محافظ آفتاب

این طرح مایو یا لباس شنا برای محافظت از عقاید اسلامی و ارزش‌ها طراحی و دوخته شده است. البته همانطور که از نام آن برمی‌آید، برای محافظت در برابر آفتاب نیز طراحی گردیده است. آهیدا طراح مد 55 ساله بر اساس تجربیاتی که داشت، تصمیم گرفت لباسی طراحی کند که دست و پاگیر افراد نبوده و به راحتی به فعالیت ورزشی و شنا بپردازند. او زمانی به فکر طراحی لباس شنای اسلامی زنانه افتاد که مشغول تماشای بازی نت بال خواهرزاده‌اش بود، مدام روسری که بر سر داشت او را اذیت می‌کرد و در واقع دست و پاگیر بود.

مایو یک تکه زنانه

یکی دیگر از بورکینی‌ها به نام مایو یک تکه شناخته می‌شود. آن را با نام تانک سوییت هم می‌شناسند. اصولا این مایو از شرمگاه تا بالای سینه فرد را به خوبی می‌پوشاند. شاید این مدل لباس شنای اسلامی زنانه به حساب نیاید، اما می‌توان با اضافه کردن تکه‌هایی نظیر شلوارهای چسبان و ساق بندهای بلند پوشش آنها را اسلامی‌تر کرد.

مایو های سه تکه زنانه

این لباس شنا زنانه دارای سه تکه است. بخشی سینه، بخشی باسن و بخش دیگر شرمگاه را می‌پوشاند و همانند یک دامن بسیار کوتاه عمل می‌کند. این مدل هم مانند مایو یک تکه ممکن است، پوشیدگی کاملی را نداشته باشد، اما بیشتر در استخر های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هجود

هجود یا هیجود در واقع از دو کلمه حجاب و هود تشکیل شده است. این لباس یک نوع لباس ورزشی اسلامی است که زنان مسلمان در مسابقات ورزشی و یا بازی‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌دهند. هجود جوری طراحی گردیده که مو و گردن شخص را می‌پوشاند. یک بانوی ورزشکار به نام رقیه القصره از کشور بحرین برای بار اول در پکن این لباس ورزشی را به تن کرد.

برند های معروف در لباس شنای اسلامی

پس از رواج و رونق استفاده از لباس‌ شنای اسلامی کشور های دیگر هم به فکر تولید و طراحی این لباس افتادند. از شرکت‌ های که این گونه لباس را تولید می‌کنند می‌توان به برند mycozzie و veilkini اشاره کرد. برند mycozzie توسط شخصی به نام جنی نیکلسون استرالیایی افتتاح و شروع به کار کرد که فقط به تولید لباس‌های زنانه نمی‌پردازد، بلکه بسیاری از لباس‌ های ورزشی اسلامی را تولید می‌کند. لباس‌ هایی که توسط این برند تولید می‌شوند شامل تونیک، شلوار و یک کلاه است که افراد به صورت اختیاری از کلاه استفاده می‌کنند.

4 دیدگاه در “بورکینی چگونه مد شد ؟

  1. مدیر فروشگاه نماتن گفت:

    مقاله خوبی بود

  2. mplrs.com گفت:

    Great article!

  3. گردآفرید گفت:

    خیلی خوب بود ! موفق باشید 🍏

    1. فروشگاه نماتن گفت:

      ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.