روان‌شناسی ورزش

فواید ورزش شنا برای بدن

فواید ورزش شنا برای بدن

فواید ورزش شنا برای بدن

ما همیشه شنیده ایم که شنا کامل ترین ورزش است و به این دلیل است که یک تمرین هوازی است که دو سوم ماهیچه های بدن در آن نقش دارند و باعث افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری می شود. علاوه بر این می توان آن را در هر سنی تمرین کرد، خطر آسیب کمتر است و تمرین منظم آن برای بدن در میان مدت و بلند مدت مزایایی دارد.

بهترین چیز این است که با سطوح مختلف آمادگی جسمانی سازگار است، ایده آل برای کسانی که تازه شروع کرده اند و یک تمرین بسیار کامل برای ورزشکاران معمولی، چه در استخر و چه در آب های آزاد است. در این مقاله ما به ۹ مورد از فواید ورزش شنا برای بدن اشاره کرده ایم، پس در ادامه همراه ما باشید.

۱- ایجاد هماهنگی

شنا با حرکات متعدد بدن به طور همزمان کار می کند. برای حرکت در آب باید دست ها و پاهای خود را حرکت دهید، در عین حال به شناور و تنفس نیز توجه کنید. به منظور حرکت رو به جلو، شما تمام حرکات را همزمان و با ریتم انجام می دهید، به همین دلیل مهارت های هماهنگی بالایی را به دست می آورید.

۲- کار گروه های مختلف ماهیچه ای به طور همزمان

در آب ما باید نیروی بیشتری برای حرکت به دلیل چگالی آب اعمال کنیم و بنابراین لازم است از قسمت های مختلف بدن خود برای حرکت استفاده کنیم. این باعث می شود که بسیاری از گروه های ماهیچه ای در آب کار کنند و از آنجا که همه تمرینات به طور همزمان انجام می شود، امکان توسعه ماهیچه ها با زمان کمی از ورزش وجود دارد. برخی از ماهیچه هایی که در شنا کار می کنند به شرح زیر است:

  • در پاها : چهارسر، همسترینگ و تیبیالیس
  • در بازوها : دوسر و سه سر بازو
  • در ساعد و دست : سوپیناتورها و پروناتورها
  • در پشت : پشتی، ذوزنقه ای و دلتوئیدها
  • در گردن : استرنکلیدوماستوئید
  • در سینه ها : ABS

۳- افزایش ظرفیت ریه و بهبود سیستم تنفسی

از آنجا که شنا به طور کامل نیاز به تنفس کافی دارد، هم برای شناور شدن و هم برای فرو بردن سر، سیستم تنفسی توسط این ورزش تقویت می شود. برای اینکه بتوانید شناور شوید، باید نحوه صحیح ریه ها را بدانید و برای اینکه بتوانید با سر زیر آب شنا کنید، باید شنا را با ریتم یاد بگیرید و استفاده از هوا را بهینه کنید. شنا برای افرادی که دارای بیماری های تنفسی هستند از جمله بیماری هایی که به دلیل سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در محیط های آلوده ایجاد می شود، مفید است.

۴- بهبود گردش خون و سیستم قلبی عروقی

برای سیستم قلبی عروقی، شنا مزایای زیادی نیز دارد. مصرف اکسیژن را بهبود می بخشد، ضربان قلب را کند می کند، مقاومت ایجاد می کند، فشار خون را تنظیم می کند و… . همه اینها به لطف این واقعیت است که تمرین در یک محیط آبی انجام می شود که چندین مزیت دارد. بدن در حالی که در آب است خنک می ماند، علاوه بر این که در اکثر تمرینات شنا، ما در موقعیت افقی قرار داریم. این دو مورد گردش خون را برای سیستم آسان تر می کند زیرا خون می تواند بدون تلاش زیاد بر روی قلب به طور مساوی در بدن توزیع شود. از آنجا که قرار گرفتن در آب فشار کمتری به قلب وارد می کند، می تواند فعالیت بدنی بیشتری را تحمل کند.

فواید ورزش شنا برای بدن

فواید ورزش شنا برای بدن

۵- کاهش استرس

بطور کلی ورزش باعث کاهش استرس می شود زیرا از طریق فعالیت بدنی، خون در مغز ما به طور موثرتری گردش می کند، علاوه بر تولید موادی مانند سروتونین، دوپامین و اندورفین، که مسئول احساس رفاه و شادی هستند. قرار گرفتن در آب علاوه بر طراوت، تنش ماهیچه ها و همچنین ضربان قلب و تنفس را کاهش می دهد، که برای حفظ آرامش ما حتی در ساعاتی پس از حضور در استخر مفید است.

۶- بهبود حافظه، تمرکز و وضوح ذهنی

وقتی شنا می کنیم بسیاری از قسمت های بدن خود را به طور هماهنگ استفاده می کنیم و به دلیل اینکه در محیطی متفاوت از زندگی روزمره خود هستیم، مغز ما ارتباطات ذهنی متعددی ایجاد می کند و بنابراین اتصالات عصبی جدیدی ایجاد می کند. علاوه بر این هنگامی که ما شنا می کنیم، بیشتر متمرکز هستیم به این دلیل که بدن ما باید مهارت هایی را که فقط در آب تمرین می کند، تسلط یابد. به دلیل ارتباطات عصبی جدید و مهارت های تمرکز و هماهنگی که در آب ایجاد می شود، مغز ما علاوه بر حافظه، توانایی افزایش وضوح ذهنی و تمرکز در فعالیت های روزانه ما را دارد.

۷- از صدمات پیشگیری و درمان می کند

اگرچه شنا به دلیل نیروی مورد نیاز برای حرکت مستلزم تلاش فیزیکی بیشتری است اما ورزشی بسیار کم ضربه است. این بدان معناست که بعید است باعث آسیب یا صدمه ای به مفاصل، استخوان ها، تاندون ها یا رباط ها شود. اما شنا علاوه بر اینکه بعید به نظر می رسد باعث آسیب شود، می تواند از شما پیشگیری کرده و در صورت ابتلا به آن، شما را درمان کند.  برخی از پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که در صورت آسیب به اندام تحتانی (مانند مچ پا یا زانو) در آب راه بروند یا شنا کنند.

۸- ترس ها را از بین ببرید

یادگیری شنا یکی از فعالیت هایی است که ترس زیادی را برای بسیاری از افراد ایجاد می کند. این به این دلیل است که بدن باید با محیطی که نمی شناسد خود را تطبیق دهد و مغز ما به دلیل مواجهه با موقعیت های جدید، هشدار را فعال می کند. با این حال برای غلبه بر ترس ها، مفیدترین چیز این است که با آنچه باعث ایجاد آنها می شود روبرو شویم. از آنجا که برای برخی از مردم ترس از آب بسیار زیاد است، هنگامی که با آن روبرو می شوند، برایشان راحت تر می شود که با ترس های دیگر از زندگی روزمره خود روبرو شوند.

۹- برای همه مناسب است

برخلاف بسیاری از ورزش های دیگر، این ورزش یک ورزش کم اثر است، شنا برای همه افراد مناسب است. از نوزادان گرفته تا افراد مسن و همچنین افراد دارای معلولیت یا افرادی که تحت درمان پزشکی هستند، می توانند آن را تمرین کنند. شنا نشان دهنده ساییدگی زیاد مفاصل نیست و با قلب مهربان است، به همین دلیل است که حتی برای درمان برخی از بیماری های جسمی نیز عمل می کند.

فروش لباس شنا زنانه

یکی از سودآور ترین ایده های تجاری در بخش پوشاک، تولید و فروش لباس شنا زنانه است. دوستداران ساحل و استخر هرگز به یک طرح واحد بسنده نمی کنند، بنابراین مشتریان به احتمال زیاد بیش از یک مدل خریداری می کنند. خوبی این لباس ها این است که می توان آنها را هم در فصل و هم در خارج از آن استفاده کرد، به طوری که در طول سال فروش مشکلی ایجاد نمی کند. علاوه بر این، بسیاری از جمعیت زنان عاشق خرید هستند، بنابراین تقریباً مطمئن است که اکثر مشتریان زن هستند. همچنین آنان به خرید لگ ورزشی زنانه تمایل بسیاری دارند و در ورزش های مختلف از آن استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.