روان‌شناسی ورزش, ورزش ژیمناستیک

تاثیر ژیمناستیک بر سلامت روان کودکان

تاثیر ژیمناستیک بر سلامت روان کودکان

تاثیر ژیمناستیک بر سلامت روان کودکان

تقریبا همه افرادی که به نوعی با ورزش ژیمناستیک در ارتباط هستند از تاثیرات آن بر سلامتی و تندرستی آگاهی دارند. اما فواید ژیمناستیک بسیار فراتر از این است و سلامتی روانی کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. درباره ارتباط سلامت روان با ورزش،‌ کمتر صحبت می‌شود. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله از جنبه‌های تاثیرگذاری ژیمناستیک کودکان بر سلامت روان، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

پررنگ شدن نقش شبکه‌ های اجتماعی و بالا بودن فشارهای اجتماعی بر نسل امروز، باعث شده تا موضوع سلامت روان به مسئله‌ای مهم برای همه تبدیل شود. ولی ما به دنبال این هستیم که بفهمیم چگونه ژیمناستیک به عنوان یک ورزش محبوب، بر سلامت روان کودکان تاثیر دارد؟

تاثیر ژیمناستیک بر سلامت روان کودکان، از بسیاری از جنبه‌ها قابل بررسی است. مجموعه‌ای از نتایج مثبت و پایدار در طول زمان، در ورزشکاران ژیمناستیک دیده می‌شود. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اعتماد به نفس و …
  • بهبود روابط اجتماعی
  • افزایش ترشح اندورفین

افزایش اعتماد به نفس

در ورزش ژیمناستیک، همیشه چیز جدیدی برای یادگرفتن هست که کودک را به تلاش بیشتر برای پیشرفت تشویق می‌کند. تلاش کردن و هدف داشتن به خودی خود اعتماد به نفس را زیاد می‌کند. از طرفی کودک زمانی که حس می‌کند در یک مهارت به اندازه کافی قوی شده است، اعتماد به نفس بیشتری دارد. مهم نیست که چقدر این مهارت و توانایی بزرگ یا کوچک باشد.

علاوه بر این، حمایت دلسوزانه مربی و دوستی‌هایی که در جریان تمرینات ژیمناستیک شکل می‌گیرد، به کودک کمک می‌کند تا حس بهتری درباره خود داشته باشد.

البته ژیمناستیک برای افرادی که در سنین بالاتر این ورزش را شروع می‌کنند نیز فوایدی دارد. از جمله اینکه باعث می‌شود افراد بتوانند ارتباط بهتری با بدن خود داشته باشند. ژیمناست با شناخت کامل بدن و توانایی کنترل و تسلط بر آن، قادر به اجرای حرکاتی است که در عین زیبایی، بسیار دشوار است. همین توانایی استفاده از بدن برای اجرای حرکات دشوار، به ژیمناست یادآوری می‌کند که سزاوار عشق و احترام بیشتری است و باید خودش را بیشتر دوست بدارد.

یکی از دلایل محبوبیت بالای این ورزش، همین است که احساس عشق به خود را در انسان زنده می‌کند.

اگر  علاقه مند به ورزش ژیمناستیک هستید، پس نیاز به لباس ژیمناستیک دخترانه و لباس ژیمناستیک پسرانه دارید. این مدل لباس ها با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در مجموعه نماتن تولید و به عرضه می رسد.

بهبود روابط اجتماعی

ژیمناستیک کودکان، علاوه بر یاد دادن مهارت‌های جدید، فواید مهم دیگری نیز برای آنها دارد. کودکان در تمام سنین با شرکت منظم در جلسات آموزشی ژیمناستیک یاد می‌گیرند که اجتماعی‌تر باشند و تعامل بیشتری با بقیه داشته باشند.

تاثیر ژیمناستیک بر سلامت روان کودکان را می‌توان از جنبه‌ای دیگر نیز بررسی نمود. این را در نظر بگیرید که در جلسات آموزشی ژیمناستیک، کودک در یک محیط امن و سالم و البته دور از تکنولوژی‌هایی مانند تلفن همراه، در حال انجام حرکات فیزیکی است. در چنین فضایی، کودک، خودآگاهی را می‌آموزد. نظم و انضباط فردی را یاد می‌گیرد و همراه با این موارد، ذهن او نیز پرورش می‌یابد.

ژیمناستیک ورزشی است که خلاقیت افراد را با ایجاد روابط مثبت با دیگران، تقویت می‌کند. برقراری روابط هدفمند در این ورزش از سنین پایین، به رشد فردی کمک زیادی می‌کند. به همین خاطر مربیان ژیمناستیک اهمیت ویژه‌ای برای ارتباطات بین کودکان قائل هستند. و با تشویق و پاداش دادن به آنها، به دنبال قوی‌تر کردن ارتباطات و پرورش بیشتر خلاقیت در کودکان می‌باشند.

افزایش ترشح اندورفین

با انجام تمرینات ژیمناستیک و هر ورزش دیگری، در بدن اندورفین ترشح می‌شود. اندورفین سبب می‌شود احساس مثبتی در بدن ما ایجاد شود. اندورفین با راه‌اندازی مجموعه‌ای از واکنش‌های زنجیره‌ای در بدن، میزان شادی در فرد را تقویت کرده و به این شکل بر سلامت روان تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر می‌توان گفت که مبارزه با احساس اضطراب و افسردگی نیز از موارد تاثیر ژیمناستیک بر سلامت روان کودکان می‌باشد.

طبق آماری که موسسه ورزشی UK Sports منتشر کرده است، سالانه 1 نفر از هر 4 نفر در انگلستان با مشکلات سلامت روان مواجه می‌شود. در ایران آمار دقیقی در دست ما نیست. اما آنچه که اهمیت دارد این است که ما نباید منتظر بمانیم تا با چنین مشکلاتی مواجه شویم و سپس به فکر راه چاره باشیم. بلکه باید هم اکنون تغییراتی مثبتی در سبک زندگی خود ایجاد کنیم که از بروز مشکلات جسمی و روانی تا حد زیادی جلوگیری کنیم.

ارتباط ذهن و بدن یک ژیمناست

در ژیمناستیک، ذهن و بدن جدایی‌ناپذیرند. به همین خاطر، بهزیستی روانی به طور مستقیم و دائم بر عملکرد فیزیکی تاثیر می‌گذارد. ورزشکارانی که از سلامت روانی خود غافل می‌شوند، در معرض شرایط بدی همچون فرسودگی شغلی، کاهش عملکرد و حتی آسیب‌های بدنی زیادی قرار می‌گیرند.

به همین خاطر، شناخت مسائل مربوط به سلامت روان و پرداختن به آنها، هم برای رشد شخصی و هم برای موفقیت در ورزش ضروری است.

در دنیای ژیمناستیک، ما غالبا شاهد نمایش‌های فوق‌العاده‌ای از قدرت بدنی، انعطاف‌پذیری و چابکی هستیم. با این حال در زیر پوسته‌ی این اجراهای بی‌نقص، بعدی نهفته است که به همان اندازه مهم است اما ما معمولا آن را نادیده می‌گیریم. و آن بعد، همان «سلامت روان» است.

ژیمناستیک ورزشی است که نه تنها به قدرت و انعطاف بدنی بلکه به انعطاف‌پذیری ذهنی فوق‌العاده‌ای نیاز دارد. ورزشکاران در سراسر جهان با فشارهای خیلی زیادی مواجه هستند. نحوه رفتار آنها در مقابله با این فشارها و چالش‌ها، در درجه‌ی اول، بازتابی از سلامت روان‌ آنهاست.

سخن پایانی

طبق این صحبت ها می توان نتیجه گرفت که تاثیر ژیمناستیک بر سلامت روان کودکان را نمی‌توان نادیده گرفت. البته ژیمناستیک همانطور که تاثییرات مثبتی روی عملکرد ذهن و روان کودکان دارد، خود نیز، نیاز به آمادگی ذهنی بالایی دارد. در واقع، تنها افرادی در این ورزش موفق می‌شوند که علاوه بر جسم، ذهن خود را نیز تقویت کرده باشند. به همین خاطر شاهد این هستیم که افرادی که از سنین خیلی کم، شروع می‌کنند معمولا موفق‌تر هستند. یکی از دلایل موفقیت آنها، این است که از بچگی در جلسات تمرین حضور داشته‌اند و فرایند آمادگی ذهنی آنها از همان ابتدا به درستی آغاز شده و ادامه پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.