روان‌شناسی ورزش, ورزش ژیمناستیک

داستان‌های الهام بخش از زبان قهرمانان ژیمناستیک جهان

داستان‌های الهام بخش از زبان قهرمانان ژیمناستیک جهان، یکی از ابزارهایی است که در راه رسیدن به هدف، می‌تواند کمک زیادی به ما کند، خواندن سرگذشت افرادی است که قبل از ما برای رسیدن به هدفی مشابه با ما، تلاش کرده‌اند. افرادی که قبل از ما، مسیر را طی کرده‌اند و به موفقیت دست یافته‌اند، حرف‌های مهمی برای گفتن دارند. گاهی تمام شک و تردید ما به  مسیری که انتخاب کرده‌ایم، با شنیدن سخنان این افراد، برطرف می‌شود. و گاهی حرف‌های آنها، دربرنداره نیرویی است که انگیزه لازم را برای ادامه دادن به ما می‌دهد. به همین خاطر، نشستن پای صحبت‌های ژیمناست‌های موفق، برای همه ورزشکاران رشته ژيمناستیک، بسیار مفید است.

داستان‌های الهام بخش از زبان قهرمانان ژیمناستیک جهان

در ادامه مواردی از داستان‌های الهام بخش از زبان ژیمناست‌های موفق جهان را بازگو می‌کنیم که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.

آیا نادیا کومانچی، قهرمان افسانه‌ای ژیمناستیک را می‌شناسید؟

نادیا کومانچی، ژیمناست تیم ملی رومانی بود که در المپیک سال 1976 رکوردی خاطره‌انگیز از خود به‌جا گذاشت. این ژیمناست جوان موفق شد برای اولین بار در تاریخ المپیک، امتیاز کامل 10 را دریافت کند. همین امر سبب شهرت جهانی این ژیمناست شد.

زمانی که خبرنگار از او پرسید: «تمام هفت داور به شما امتیاز کامل 10 دادند. با دیدن تابلوی امتیازات، چه احساسی داشتید؟»

نادیا کومانچی در جواب گفت: «من اصلا به تابلوی امتیازات نگاه نمی‌کنم. تمام تمرکز من روی اجرای صحیح حرکات است. در حین مسابقه، تمام تمرکز خود را روی اجرای هرچه زیباتر حرکات می‌گذارم و این کار را با دقت تمام انجام می‌دهم. تفاوت من با کسی که امتیاز 9.5 گرفته است در این است که من هنگام اجرا دقت بیشتری به خرج داده‌ام.»

زمانی از مربی و کمک مربی نادیا کومانچی انتقاد شد که تمرینات ایشان بسیار پرفشار بوده است. هنگامی که خبرنگار در این‌باره از نادیا سوال کرد، در جواب گفت:

«تمرینات مربیان برای من سخت و پرفشار نبود. چرا که من همیشه سخت‌تر و بیش‌تر از آنچه که از من می‌خواستند، تمرین می‌کردم. اگر مربی از من می‌خواست که حرکتی را با 5 تکرار انجام دهم، من با 7 تکرار انجام می‌دادم. همیشه بیشتر و سخت‌تر از توقع مربی تمرین می‌کردم و از کار سخت، گله‌ای نداشتم. اگر کسی بخواهد در سطح قهرمانی فعالیت کند، نباید از تمرین سخت، شکایت کند. همیشه از این بابت به خودم افتخار کرده‌ام.»

 

 

مصاحبه با نیل ویلسون، قهرمان ژیمناستیک بریتانیایی

نیل ویلسون، ژیمناست بریتانیایی که در چند دوره از بازی‌های المپیک مدال گرفت، در مصاحبه‌ای، حرف‌های جالبی زده است که در ادامه می‌خوانید.

خبرنگار: با وجود سطح‌ بالایی که در ورزش ژیمناستیک دارید، آیا هنوز هم تمرین می‌کنید؟

نیل ویلسون: «بله، هر روز. اگرچه که مهارت‌های من در ژیمناستیک اکنون به ثباتی نسبی رسیده است، اما هنوز هم هر روز تمرین می‌کنم. چرا که کمال هر حرکت، با تمرین همیشگی آن به دست می‌آید.»

 

خبرنگار: چرا ژیمناستیک را انتخاب کردید؟

نیل ویلسون: «من کلا کودک فعالی بودم و ورزش‌های مختلفی همچون فوتبال و راگبی را امتحان کردم. اما وقتی برای تنها چند مرتبه، تمرین ژیمناستیک انجام دادم، متوجه شدم آنچه که من از ورزش می‌خواهم، باید در ژیمناستیک پیدا کنم. ژیمناستیک ورزشی نیست که هرکسی از راه برسد و بتواند آن را انجام دهد. همین سختی و چالش‌برانگیز بودن ژیمناستیک باعث شد به آن علاقه‌مند شوم.»

 

 

 

 

خبرنگار: چه کسی برای شما برنامه می‌نویسد؟ آیا این کار را با کمک مربی انجام می‌دهید؟

نیل ویلسون: «بله، همیشه با مشورت مربی برنامه می‌نویسیم. اما پس از سال‌ها تمرین حرفه‌ای، اکنون دیگر خوب می‌دانم چه تمرینی برای بدنم موثرتر است. همچنین می‌دانم که با چه وزنی، بهترین عملکرد را دارم، چه غذایی برایم بهتر است و… . اگر در طول سال‌ها تمرین پیوسته داشته باشید کاملا با بدن خود هماهنگ می‌شوید و متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما بهتر است.»

 

سیمونه بیلز، برترین ژیمناست المپیک در تاریخ جهان

 

در بین ورزشکاران ژیمناستیک دخترانه و طرفداران این رشته، کمتر کسی وجود دارد که قهرمان افسانه‌ای ژیمناستیک بانوان جهان، سیمونه بیلز آمریکایی را نشناسد. سیمونه بیلز، 25 مدال جهانی در رقابت‌های ژیمناستیک به دست آورده است.

زمانی که خبرنگار از این ژیمناست خارق‌العاده درباره توانایی‌هایش سوال می‌کند، او می‌گوید:

«همه به راحتی می‌توانند به شما بگویند که توانایی انجام هرکاری را داریداما این اتفاق، زمانی می‌افتد که شما خودتان به آن باور داشته باشید. درحالی که برای شروع باید مقداری هم بترسید!»

سیمونه بیلز از سن 6 سالگی تمرینات ژیمناستیک را آغاز کرد. در سن 13 سالگی برای اولین بار در رقابت‌های مسابقات ملی نوجوانان آمریکا شرکت کرد، در مسابقات همه جانبه سوم شد و در خرک، مقام اول را به دست آورد. پیروزی‌های سیمونه یکی پس از دیگری در حال رقم خوردن بود که در سال 2013 اتفاق ناخوشایندی برای او افتاد. در مسابقات کلاسیک ایالات متحده، هنگام اجرا از روی میله موازنه در اوج ناباوری به زمین افتاد.

این اتفاق باعث شد که سیمونه مدتی استراحت کند. زمانی که خبرنگار درباره دوری او از میادین ورزشی در این مدت سوال می‌کند، وی در جواب می‌گوید:

« مدتی که استراحت می‌کردم و از خدمات روانشناسی تیم بهرمند بودم،‌ درس بزرگی گرفتم. اینکه باید ذهنم را از انتظاراتی که دیگران از من دارند خالی کنم. تنها چیزی که باید به آن توجه کنم، لذت بردن از لحظه‌ اجرای حرکات است!»

پس از گذشت تنها سه هفته از اجرای فاجعه‌بار سیمونه در مسابقات کلاسیک، وی در مسابقات ملی ژیمناستیک ایالات متحده شرکت کرد و قهرمان شد. به دنبال این قهرمانی به تیم ملی بزرگسالان راه یافت و زندگی حرفه‌ای او ادامه پیدا کرد.

نقطه اشتراک قهرمانان ژیمناستیک

در سرگذشت قهرمانان ژیمناستیک و صحبت‌های آنها درباره زندگی حرفه‌ای خود، اشتراکاتی به چشم می‌خورد. از جمله اینکه همه آنها بر این باورند که قهرمانی، نیازمند یک ذهن قوی و یک نگرش صحیح است.

نگرشی که دکتر کارل دوک در کتاب «طرز فکر»، از آن با عنوان «طرز فکر رشد» یاد می‌کند. طرز فکر رشد، به ما می‌آموزد که به جای فکر کردن به نتیجه و دورنگری بیش از حد، تمام حواس خود را بر صحیح و دقیق انجام دادن کار، متمرکز کنیم.

ورزش ژیمناستیک بیش از هر رشته ورزشی دیگری، ظرافت و ریزه‌کاری دارد. کسی که از ابتدای شروع تمرینات و از همان سنین کودکی، به اجرای صحیح حرکات عادت کند، می‌تواند رویای قهرمانی را به واقعیت تبدیل کند. به همین خاطر، آموزش صحیح و عادت دادن کودکان به داشتن طرز فکر رشد، اهمیت زیادی دارد.

آنچه که در مرتبه بعدی، مسیر رسیدن به قهرمانی  را هموار می‌کند، استمرار و پشتکار ژیمناست‌های جوان است. همانطور که نیل ویلسون صریحا بیان کرده، تفاوت او با ورزشکاران معمولی، سال‌ها تمرین پیوسته است که او را به سطح بالایی از هماهنگی با بدن خود رسانده.

خلاصه صحبت‌های قهرمانان ژیمناستیک جهان

اگر بخواهیم صحبت‌های قهرمانان ژیمناستیک را خلاصه کنیم، به یک فرمول ثابت برای رسیدن به قهرمانی می‌رسیم، آن هم عبارت است از:

«تمرین سخت+ استمرار در تمرین+ پرورش ذهن»

مواردی مانند رعایت رژیم غذایی، داشتن مربی حرفه‌ای، پیوستن به آکادمی‌های معتبر، حمایت خانواده‌ها، امکانات به روز و… نیز در مسیر قهرمانی، کمک زیادی به ژیمناست می‌کنند که نباید از آنها غافل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.