روان‌شناسی ورزش, ورزش ژیمناستیک

ژیمناستیک هنری، ورزشی که محدودیت‌ها را می‌شکند

مسابقات ژیمناستیک هنری

 مسابقات ژیمناستیک هنری یکی از شاخه‌های ورزش ژیمناستیک است. رقابت‌های ژیمناستیک هنری در المپیک برگذار می‌گردد و ژیمناست‌های زیادی از سراسر دنیا در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

مسابقات ژیمناستیک هنری، محبوب‌ترین مسابقات در بین تمام شاخه‌های ژیمناستیک است که طرفداران زیادی دارد. این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان برگذار می‌شود و هر بخش شامل مواد مختلفی است.

شاخه‌های ورزش ژیمناستیک

ژیمناستیک، یک ورزش مادر محسوب می‌شود که زیر مجموعه‌های مختلفی دارد. از آنجایی که تنوع حرکات در ورزش ژیمناستیک، زیاد است، رقابت اصولی در آن نیازمند دسته‌ بندی‌های ویژه‌ای می‌باشد. به همین خاطر، رقابت‌های ژیمناستیک در سراسر جهان در 6 شاخه برگذار می‌گردد. یکی از این شاخه‌ها، ژيمناستیک هنری است که نسبت به بقیه از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره سایر شاخه‌های مسابقات ژیمناستیک، مقاله‌ی «6 شاخه ورزش ژیمناستیک» را مطالعه کنید.

پیدایش ژیمناستیک هنری

جالب است بدانید پیدایش شاخه ژیمناستیک هنری به یونان باستان برمي‌گردد. ارسطو و افلاطون، فیلسوفان بزرگ یونانی بر این باور بودند که هماهنگی بین ذهن و بدن در ورزش ژیمناستیک و به ویژه در حرکاتی که امروزه در زیر مجموعه ژیمناستیک هنری قرار دارند، بیشتر از همه ورزش‌هاست.

سیمون بیلز، بزرگ‌ ترین ژیمناست عصر حاضر، زمانی که در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو نتواست بخشی از حرکات پیچیده را که قبلا هزاران مرتبه تمرین کرده بود، به خوبی اجرا کند، از ناهماهنگی بین ذهن و بدن صحبت کرد.

از این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که ژیمناستیک هنری فقط اجراهای زیبا و حیرت انگیز نیست. بلکه این رشته، بیشتر از هر ورزش دیگری، همزمان ذهن و بدن را درگیر می‌کند. طبیعتا انجام حرکات و آماده‌ شدن برای مسابقات، نیازمند تمرین فوق‌العاده زیاد در جهت هماهنگی کامل ذهن و بدن است.

رقابت‌های رسمی ژیمناستیک هنری

رقابت‌های رسمی ژیمناستیک هنری در جهان به دو شکل برگذار می‌گردد:

  • رقابت‌های المپیک

  • رقابت‌های جهانی ژیمناستیک

تفاوت ژیمناستیک هنری و ژیمناستیک ریتمیک

بسیاری از ما ژیمناستیک هنری را با ژیمناستیک ریتمیک، اشتباه می‌گیریم. اما این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. دو تفاوت عمده شاخه هنری و شاخه ریتمیک ورزش ژیمناستیک شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. مسابقات ژیمناستیک هنری به دو بخش بانوان و آقایان تقسیم می‌شود. این در حالی است که رقابت‌های ژیمناستیک ریتمیک در حال حاضر، تنها برای بانوان برگذار می‌شود.
  2. در شاخه هنری ژیمناستیک، تمرکز اصلی روی اجرای صحیح حرکات و توانمندی‌های شرکت‌کنندگان است. در حالی که در رقابت‌های ژیمناستیک ریتمیک، آرایش صورت، آرایش مو، زیبایی لباس و حتی حرکات چشمان شرکت‌کننده نیز به اندازه‌‌ی اجرای حرکات ژیمناستیک، امتیاز دارد.

یکی از موارد مهم برای حضور در رقابت‌های ژیمناستیک در هر سطحی، لباسی است که ژیمناست بر تن می‌کند. واضح است که ژیمناستیک هنری نیاز به لباس مخصوصی دارد که از نظر طراحی و کیفیت با موارد استفاده در ژیمناستیک ساده متفاوت باشد. از جمله اینکه پارچه لباس بسیار مرغوب باشد و دیزاین لباس نیز مطابق با نیازهای قهرمانان ژیمناستیک درنظر گرفته شود. به همین منظور ما در نماتن، مجموعه‌ای از زیباترین لباس‌های خود را در قالب «لباس ژیمناستیک دخترانه پیشرفته» و «لباس ژیمناستیک پسرانه قهرمانی» عرضه نموده‌ایم. منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما در رابطه با این محصولات هستیم.

مواد رقابت‌های هنری ژیمناستیک در بخش بانوان

ژیمناستیک برای بانوان یک ورزش عالی است. چرا که سبب افزایش اعتماد به نفس، آموزش هماهنگی ذهن و بدن، توسعه خلاقیت، سلامت و تناسب اندام می‌شود. رقابت‌های ژیمناستیک هنری برای بانوان در بخش‌های زیر برگذار می‌گردد:

  • اجرای حرکات زمینی

  • خرک

  • چوب موازنه

  • پارالل ناهمسطح

مواد رقابت‌های هنری ژیمناستیک در بخش آقایان

در جریان رقابت‌های هنری ژیمناستیک آقایان، شرکت‌کنندگان باید از انرژی خود برای هنرنمایی در 6 بخش استفاده کنند. در تمام بخش‌های زیر، انعطاف، قدرت و تعادل به نمایش گذاشته می‌شود. مواد رقابتی برای آقایان عبارتند از:

  • اجرای حرکات زمینی

  • خرک

  • تیر تعادل

  • پارالل ناهمسطح

  • دارحلقه

  • بارفیکس

اجرای حرکات زمینی در ژیمناستیک هنری

اغلب تماشاگران رقابت‌های ژیمناستیک، به عشق دیدن حرکات زمینی بلیط تهیه می‌کنند. حرکات زمینی ژیمناستیک، در بین عموم مردم، محبوبیت بالایی دارد. با هر پرواز و فرود ژیمناست، تماشاگران به هیجان آمده و برای او دست می‌زنند.

اما این اجراهای حیرت‌انگیز و دیدنی، بسیار دشوار است و آمادگی بدنی بالایی نیاز دارد. در اجرای حرکات زمینی، ژیمناست تمام نیروی خود را از فشاری که با پاهای خود به زمین وارد می‌کند، می‌گیرد.

در ژیمناستیک هنری، بخش اجرای حرکات زمینی بیشتر از هر بخش دیگری اهمیت دارد. چرا که تمام مهارت ژیمناست در اجرا، زیبایی لباس، زیبایی صورت و موها و سایر جزئیات، بیشتر از همه جا در اجرای حرکات زمینی دیده می‌شود. به همین خاطر، ورزشکاران ژیمناستیک تمرکز زیادی روی این بخش می‌گذارند.

اجرای خرک

یکی از مراحل جذاب و دیدنی در مسابقات ژیمناستیک هنری، اجرای خرک است. خرک یکی از دستگاه‌های ورزش ژیمناستیک است که کار در آن نیاز به انعطاف بسیار زیادی دارد. این بخش در دو مرحله خرک 1 و خرک 2 انجام می‌شود. در خرک 1، ژیمناستیک از تخته پیچ حرکت خود را آغاز کرده و با چهار چرخش متوالی روی زمین فرود می‌آید. در خرک 2، نقطه شروع حرکت ژیمناست، تخته پول است. ژیمناست با شروع از تخته پول و پس از چهار چرخش متوالی، روی زمین فرود می‌آيد.

اجرا روی تیر تعادل

اجرای روی تیر تعادل، یکی از بخش‌های مشترک در ژیمناستیک هنری بانوان و آقایان می‌باشد. البته در بخش بانوان به این مرحله، «چوب موازنه» گفته می‌شود. شکل و اندازه چوب مورد استفاده در بخش بانوان و آقایان متفاوت است. تیر تعادل برای آقایان، طول کوتاه‌تری دارد. در حالی که چوب موازنه، طول زیادی دارد و یک روکش چرمی روی سرتاسر آن کشیده شده است.

در این بخش، ژیمناست، قسمت کمی از تیر را برای انجام حرکات مختلف استفاده می‌کند. هدف از حرکات روی تیر تعادل، نمایش تعادل، تناسب و هماهنگی بین اجزای مختلف بدن است. تنوع حرکات بانوان در این بخش، زیادتر از آقایان می‌باشد.

اجرای موفق روی تیر تعادل، نیاز به تمرینات مداوم بر روی تعادل بدنی، قدرت عضلانی و هماهنگی حرکات دارد. اجرا در این بخش، در عین زیبایی، بسیار چالش‌برانگیز است.

پارالل نامسطح در ژیمناستیک هنری به چه حرکتی گفته می‌شود؟

پارالل ناهمسطح یکی دیگر از دستگاه‌های ژیمناستیک رقابتی است. در این دستگاه از دو میله موازی که با فاصله حداقل 130 سانتی‌متر از هم قرار دارند، استفاده می‌شود. ارتفاع میله بلندتر از سطح زمین، 241 سانتی‌متر و ارتفاع میله کوتاه‌تر، 161 سانتی‌متر می‌باشد.

اجرای حرکات پارالل ناهمسطح در ژیمناستیک هنری، نیازمند سطح بالایی از آمادگی بدنی است. چرا که نیاز به کشش، چرخش، قدرت و تعادل فوق‌العاده‌ای دارد. اجراهای پارالل به علت هیجان بالا، همواره مورد توجه عده زیادی از طرفداران این ورزش می‌باشد.

اجرای دارحلقه در رقابت‌های هنری ژیمناستیک

دارحلقه بخشی است که تنها برای رقابت‌های هنری آقایان تعبیه شده است. دارحلقه شامل یک جفت حلقه است که از یک چهارچوب آویزان است. ارتفاع حلقه‌ها از سطح زمین، 115 سانتی‌متر می‌باشد. دو حلقه در فاصله 40 سانتی‌متری از هم قرار دارند.

اجرای موفق دار حلقه در رقابت‌های ژیمناستیک هنری نیازمند بالاتنه قوی می‌باشد. عضلات Core و عضلات بالاتنه شامل بازوها، سرشانه، کتف و فیله کمر بیشتر از همه‌ی عضلات، درگیر هستند. به همین خاطر، برای یک اجرای کامل و بی‌نقص، باید مدت زیادی را صرف تقویت این عضلات کرد.

اجرای بارفیکس یا همان میله بلند

بارفیکس نیز مانند دار حلقه تنها برای رقابت‌های آقایان است و بانوان در این بخش رقابت نمی‌کنند. بارفیکس یک تک میله فولادی است که در ارتفاع 278 سانت از سطح زمین تعبیه شده. ژیمناست در طول مدت زمان مشخصی به اجرای حرکات مختلف با استفاده از این میله‌ي 240 سانتی‌متری می‌پردازد. انعطاف‌پذیری بالا و دست‌های قوی، کلید موفقیت در این بخش می‌باشد.

موارد مهم در رقابت‌های ژیمناستیک هنری

یک قهرمان برای موفقیت در المپیک ژیمناستیک هنری و حتی برای حضور در رقابت‌های المپیک باید سال‌های زیادی تمرین کند. قطعا اجراهای حیرت‌انگیز ورزشکاران ژیمناستیک در این سطح، محصول‌ هر روز تمرین کردن به مدت چندین سال است. ژیمناست حاضر در المپیک باید بتواند در عرض تنها چند دقیقه، تمام هنر و مهارت خود را به دنیا نشان دهد. چرا که چشم‌ها، تنها همان چند دقیقه را می‌بینند و بر اساس همان چند دقیقه او را قضاوت می‌کنند. به همین خاطر، همه چیز باید برای درخشش بیشتر ژیمناست در رقابت‌ فراهم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.