روان‌شناسی ورزش

چگونه لباس ورزشی مناسب انتخاب کنیم

چگونه لباس ورزشی مناسب انتخاب کنیم

چگونه لباس ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟ پوشیدن لباس مناسب ورزش چه اهمیتی دارد؟  آیا پوشیدن لباس ورزشی برای هر کدام از ورزش ها ضروريست؟

درحال حاضر لباس های ورزشی تنوع رنگ، دوخت و طرح زیادی دارند و انتخاب یک لباس ورزشی زیبا، خوش رنگ و لعاب کار بسیار ساده و آسانی است، اما برای ورزش کردن تنها پوشیدن یک لباس زیبا مهم نیست. اگر می خواهید زیبا باشید و در عین حال هنگام انجام حرکات ورزشی راحت و موفق باشید باید زمان انتخاب لباس به نکات ویژه ای توجه کنید. با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید و این نکات را بررسی کنید.

هر ورزش نیاز به لباس مخصوص خود دارد شما برای شنا کردن نمی توانید با تیشرت و شلوار به استخر بروید و ملزم به خرید لباس شنا زنانه یا مایو شنا مردانه هستید و یا بدون داشتن تجهیزات و لباس مناسب نمی توانید سخره نوردی کنید . اما این مورد فقط برای ورزش های آبی یا کوهستانی نیست، هر ورزشی را برای سلامت جسم خود انتخاب کردید باید لباس مناسب همان ورزش را نیز بر تن کنید تا از آسیب های ناخواسته در امان باشید.

این مطلب نیز به دردتان می خورد: تاثیر لباس شنا بر عملکرد شناگران

ویژگی های یک لباس ورزشی مناسب

لباسی که انتخاب می کنید باید مخصوص همان ورزش باشد که مانع انجام حرکات ورزشی شما نشود و به شما اجازه دهد در آن ورزش به راحتی تمرین کنید. به عنوان مثال اگر ورزش ژیمناستیک را انتخاب می کنید حتما باید از لباس ژیمناستیک دخترانه یا پسرانه استفاده کنید تا بتوانید به راحتی تحرک داشته باشید.

و یا برای ورزش در فضای باز باید از لباس های پوشیده استفاده کنیم که مانع از سوختن پوست بدن شود و اگر به باشگاه می‌روید باید لباس شما نه خیلی تنگ باشد و نه خیلی گشاد که در آن احساس راحتی داشته باشید.

لباس باید مناسب موقعیت مکان و زمانی ورزش شما باشد

شاید فکر کنید این مورد اهمیت چندانی ندارد و در هر زمان و مکانی می توانید از همان لباس های قبلی خود استفاده کنید اما واقعاً اینطور نیست. همیشه باید قبل از انتخاب لباس مکان و زمانی که قرار است در آنجا تمرینات خود را انجام دهید را مشخص کنید. لباسی که برای ورزش کردن در خانه می پوشید با لباسی که قرار است در باشگاه بپوشید متفاوت است، همچنین لباسی که برای ورزش در فضای آزاد انتخاب می کنید باید با توجه به شرایط آب و هوا باشد. پوشیدن لباس خیلی گرم یا خنک بر روی ورزش کردن شما تاثیر می گذارد.

انتخاب رنگ لباس

رنگ لباسی که انتخاب می کنید می تواند هم بر سطح فیزیکی شما و هم سطح روانی شما تاثیر بگذارد علاوه بر این رنگ لباس بر روی جذب نور نیز تاثیر مستقیم دارد، پس اگر زیاد تعریق می کنید و یا قرار است زیر نور خورشید ورزش کنید از لباس های با رنگ تیره استفاده نکنید.

انتخاب رنگ لباس در برخی ورزش ها نیز اهمیت بیشتری دارد به عنوان مثال کوهنوردان ملزم به پوشیدن لباس های با رنگ های تند و متنوع هستند. یا برای ورزشی مانند یوگا انتخاب رنگ های خنثی و ملایم به آرامش شما هنگام انجام تمرینات ورزشی کمک خواهد کرد.

انتخاب جنس پارچه ی مناسب

جنس لباسی که انتخاب می کنید باید پنبه ی مخلوط با پلی استر باشد. این بهترین ترکیب پارچه برای لباس های ورزشی است همچنین پارچه ی لباس باید قابل تنفس باشد. هنگام انجام حرکات ورزشی بیشترین فعالیت بدنی را داریم در نتیجه تعریق بدن دو چندان می شود پس پوشیدن لباس های سبک و قابل تنفس از ضروریات است.

چگونه لباس ورزشی مناسب انتخاب کنیم

کفش ورزشی مناسب

نکته ی کلی در انتخاب کفش ورزشی مناسب این است که انعطاف پذیر، سبک و راحت و دارای تهویه باشد. البته شاید بعضی از ورزش ها نیاز به پوشیدن کفش نداشته باشند، مثل شنا یا ژیمناستیک اما برای بسیاری از ورزش ها پوشیدن کفش ضروريست و کفش مناسب ورزش های مختلف تیز متفاوت اند. شما با کفش مناسب کوهنوردی نمی‌توانید به باشگاه بروید و یا با کفش که برای سوارکاری طراحی شده است نمی توانید پیاده روی کنید. در چنین حالتی حتما از کفش مناسب برای نوع ورزش خود استفاده کنید.

کفش مناسب از پای شما محافظت کرده و از آسیب رسیدن به کمر و زانو ها جلوگیری می کند.

نکات خرید لباس ورزشی حضوری و غیر حضوری

اگر برای خرید لباس ورزشی به فروشگاه می روید بهتر است قبل از خرید با اجازه ی فروشنده لباس را پرو کنید. اگر سایز لباس مناسب بود و در آن احساس راحتی داشتید آن را انتخاب کنید. همچنین بهتر از قبل از خرید لباس از مربی یا دوستان خود در مورد فروشگاه هایی که لباس های با کیفیت دارند سوال کنید و مستقیم به سراغ همان فروشگاه بروید. اگر هم تصمیم به خرید آنلاین دارید در مورد کیفیت اجناس و معتبر بودن فروشگاه مطلع شوید. نکته ی قابل توجه در خرید های آنلاین لباس ورزشی علاوه بر کیفیت و جنس لباس سایز آن است. از آنجایی که سایز بندی برند های مختلف متفاوت است به جدول سایز بندی مشخص شده مخصوص هر برند مراجعه نمایید در غیر این صورت برای تعویض لباس دچار مشکل خواهید شد.

زمان خرید لباس علاوه بر سایز ، کیفیت و قیمت  به ظاهر لباس نیز توجه کنید خرید لباس زیبا و خوش رنگ به شما برای ادامه دادن ورزش انگیزه می دهد.

نتیجه

شاید بتوان بدون لباس مناسب ورزش کرد اما ورزش کردن با لباس های نامناسب قطعا آسیب های جدی در پی خواهد داشت. پس قبل از خرید لباس مناسب ابتدا ورزش مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید و شرایطی که باید در آنجا آن ورزش را انجام دهید بررسی کنید و لباس های با کیفیت و متناسب با موقعیت خود را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.