روان‌شناسی ورزش

معرفی ورزش های اشتباه و راهکارهای جلوگیری از آن

معرفی ورزش های اشتباه

معرفی ورزش های اشتباه و راهکارهای جلوگیری از آن .همانطور که می دانید ورزش کردن فواید بسیاری دارد از آمادگی جسمانی گرفته تا سلامت اندام ها و یا افزایش اعتماد به نفس و تاثیر بر خلق و خو اما همین امر مفید نیز مانند هر چیز دیگری در دنیا دارای دو وجه مثبت و منفی است و اگر به درستی انجام نشود به جای مفید بودن برای بدن عوارض نیز دارد.

در این مطلب در مورد اشتباهات رایج در ورزش کردن و راهکارهای جلوگیری از آن ها صحبت خواهیم کرد. قبل از هر چیزی بهتر است بدانید برای یک ورزش اصولی به لباس ورزشی مناسب نیز نیاز دارید برای خرید ست ورزشی زنانه میتوانید به مجموعه نماتن مراجعه کنید.

اشتباهات رایج در ورزش

شروع ناگهانی ورزش

بیشترین آسیبی که هنگام ورزش به بدن وارد می شود همین مورد است شما با شروع ناگهانی ورزش بدون گرم کردن و کمک گرفتن از حرکات هوازی سبک، باعث فشار آوردن زیاد به عضلات می شوید. این کار نه تنها به سلامت جسمانی شما کمک نخواهد کرد بلکه با درد شدید ماهیچه ها نیز مواجه خواهید شد. و در دراز مدت مشکلات جدی مثل گرفتگی ماهیچه ها یا آسیب به مفاصل را در برخواهد داشت.

ورزش بیش از حد

فرقی نمی کند به تازگی ورزش را شروع کرده باشید یا یک ورزشکار حرفه ای باشید انجام بیش از حد حرکات ورزشی به جسم شما آسیب وارد می کند و خطرات جدی تر در بر خواهد داشت. هر بدنی آستانه ی تحمل متفاوتی دارد و در قسمت های مختلف دارای ضعف و قوت است، اگر می خواهید بدنی سالم داشته باشید باید طبق استاندارد های فیزیک خود ورزش کنید.

ورزش های تکراری

انجام ورزش های تکراری بدون تنوع و توجه به حرکات مناسب نیز خطرناک است این مورد مستقیما بر روی عضلات و مفاصل شما تاثیر می گذارد و به آنها آسیب می رساند، بهتر است برای ورزش اصولی از یک مربی کمک بگیرید و از برنامه ی مخصوص خودتان که با حرکات متنوع است پیروی کنید.

معرفی ورزش های اشتباه

فقدان تکنیک صحیح

انجام حرکات ورزشی علاوه بر اینکه باید مرتب و متنوع باشند باید به درستی نیز انجام شوند. عدم دانش کافی در تکنیک های مختلف حرکات ورزشی خطرناک است به خصوص اگر این ورزش ها حالت درمانی داشته باشند به عنوان مثال ورزش های مخصوص آرتروز گردن اگر با تکنیک درست انجام نشوند آسیب های جبران ناپذیری به شما خواهند زد. بهتر است برای ورزش های درمانی حتما زیر نظر یک متخصص باشید و سر از خود حرکات اشتباه انجام ندهید.

نادیده گرفتن درد و عدم استراحت کافی

اعتقاد نادرستی بین مردم رواج یافته است که ورزش کردن اگر با درد همراه باشد مفید است و یا زمانیکه تصمیم به ورزش کردن می گیریم بدن درد طبیعی است اما واقعاً اینطور نیست. دقت کنید درد نشانه ی آسیب به بدن است پس اگر هنگام انجام حرکات ورزشی احساس درد دارید، دست از ادامه دادن بردارید حتما با مربی خود صحبت کنید شاید لازم باشد از یک پزشک نیز مشاوره بگيريد. گاهی نیز به علت عدم استراحت کافی درد به سراغ شما می آید بین ست های ورزشی خود حتما استراحت کنید و آب بنوشید.

تغذیه ی نامناسب

شاید دیده باشید ورزشکاران حرفه ای به شدت به رژیم غذایی خود وابسته هستند زیرا با عدم تعادل در مصرف مواد غذایی مغذی با کاهش انرژی و کاهش عملکرد در ورزش کردن مواجه خواهند شد. پس دقت کنید برای داشتن بدنی سالم در کنار انجام حرکات ورزشی مناسب و درست رژیم غذایی سالمی نیز داشته باشید.

مهمترین عوارض ورزش اشتباه و راهکار های جلوگیری از آسیب

کشیدگی عضلات

کشیدگی عضلات اغلب به علت گرم نکردن قبل از شروع ورزش اتفاق می افتد. افزایش فشار حرکات تمرینی به خصوص حرکات کششی نیز باعث آن خواهد شد راهکار این است که حتما قبل از شروع ورزش ،از حرکات سبک و هوازی برای گرم کردن عضلات استفاده کنید و از حرکات کششی مناسب برای عضلات خود استفاده کنید.

پارگی عضلات

وقتی فشار بیش از حد به عضله وارد شود باعث پارگی آن می شود به طور مثال اگر وزنه ای سنگین تر از آستانه تحمل عضلات بلند کنید با پارگی جزئی یا کلی عضلات مواجه خواهید شد و متاسفانه برای درمان حتما به عمل جراحی نیاز خواهید داشت. راهکار: فشار بیش از حد به عضلات وارد نکنید و از وزنه های سبک شروع کرده کم کم وزنه ها را سنگین کنید.

آسیب به مفاصل

زمانی مفاصل آسیب می بینند که عضلات ضعیف باشند در این حالت وقتی عضله ضعیف است فشار مستقیم به مفاصل وارد شده و باعث آسیب های مختلف مفصلی مانند تاندونیت و … می شود. راهکار: از حرکات ورزشی که باعث عضله سازی می شوند بیشتر استفاده کنید و رژیم غذایی خود را به سمت مصرف بیشتر پروتئین ببرید و از ورزش هایی که باعث عضله سوزی می شوند پرهیز کنید.

آسیب به استخوان ها

آسیب دیدن استخوان ها فقط به معنای شکستن آنها نیست بلکه اگر رژیم غذایی درستی نداشته باشید استخوانها به مرور ضعیف شده و در معرض شکستگی های ریز بافتی قرار می گیرند و این شکستگی ها در طولانی مدت خسارت های جبران ناپذیری برایتان خواهد داشت. راهکار: برای جلوگیری از ضعف استخوان ها کلسیم و منیزیم را در رژیم غذایی خود جای دهید.

معرفی ورزش های اشتباه - آسیب به استخوان ها

آسیب به ریه ها

انجام ورزش های سنگین بدون آمادگی جسمانی می تواند به دستگاه تنفس شما آسیب برساند و باعث تنگی نفس و آسم و آسیب به برونکها شود. راهکار: هنگام ورزش به نوع نفس گیری خود دقت کنید و از حرکات مناسب برای تقویت دستگاه تنفسی استفاده کنید قبل از شروع ورزش حرکات هوازی انجام دهید به نفس گیری درست زمان ورزش دقت کنید.

صدمه به سر

ورزش کردن بدون استفاده از تجهیزات و لباس مناسب و محافظ می تواند منجر به آسیب دیدن سر و مغز شود که گاهی این آسیب ها جبران ناپذیر هستند. از جمله ورزش هایی که ممکن است خطرات جدی برای سر داشته باشند : بوکس، سنگنوردی، ورزش های رزمی و … است.

راهکار : استفاده از تجهیزات مناسب اعم از کفش ، کلاه و لباس مخصوص هر ورزش می تواند بدن شما را از آسیب‌های جدی محافظت کند.

سخن پایانی

برای داشتن بدنی سالم ورزش را فراموش نکنید اما به خاطر داشته باشید انجام درست، اصولی، با تجهیزات و لباس مناسب برای ورزش کردن از ضروریات است. برای مثال کسانی که در رشته ژیمناستیک فعالیت می کنند، لباس ژیمناستیک دخترانه و لباس ژیمناستیک پسرانه برای انجام راحت این ورزش بسیار ضروری است، و استفاده از لباس های نامناسب باعث صدمه دیدن به شما می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.