آموزش, طراحی و دوخت

آموزش طراحی لباس با نرم‌افزار

آموزش طراحی لباس با نرم‌افزار

آموزش طراحی لباس با نرم‌افزار

طراحی لباس و به طور کلی تمام مشاغل مرتبط با طراحی در صنعت فشن، نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های پایه‌ای است. در رابطه با اینکه علاقه‌مندان به این رشته چه دوره‌هایی را باید فرا بگیرند و چه توانایی‌هایی را در خود تقویت کنند، در مقاله‌های قبلی تا حدودی صحبت کرده‌ایم. در این مقاله تمرکز اصلی ما، موضوع طراحی لباس با نرم‌افزار است که محبوبیت آن در بازار فعلی بسیار بالاتر از طراحی دستی می‌باشد.

شروع از نقطه صفر

بسیاری از آموزشگاه‌های طراحی لباس و حتی اغلب اساتید این حوزه، میزان موفقیت در طراحی لباس را بر محوریت استعداد شخصی می‌بینند. به این معنی که شما هنگام ثبت‌نام در دوره‌های مختلف این رشته با این پرسش مواجه می‌شوید که آيا قبلا سابقه طراحی یا نقاشی داشته‌اید و اگر پاسخ شما «بله» باشد از شما نمونه کار می‌خواهند. ماجرای اصلی زمانی شروع می‌شود که با نگاه کردن به طرح‌های قبلی، میزان استعداد شما را در این زمینه ارزیابی می‌کنند و ادامه‌ی داستان!

صرف نظر از اینکه این روش ارزیابی استعداد افراد، چقدر می‌تواند درست یا اشتباه باشد، با احترام آن را کنار گذاشته و آنچه که خود بر اساس تجربه بر آن باور داریم را با شما دوستان عزیز به اشتراک می‌گذاریم.

شروع از نقطه‌ی منحصربه‌فرد شما

هر آدمی هر زمان که اراده کند می‌تواند دانش طراحی لباس با نرم‌افزار را بیاموزد! این جمله اغراق نیست. اغلب طراحان موفقی که امروز می‌شناسیم، در طراحی دستی مهارت چندانی ندارند اما در طراحی با نرم‌افزار بسیار حرفه‌ای هستند. مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و حتی اپلیکیشن‌های موبایل برای طراحی اختصاصی لباس وجود دارد که با توجه به علاقه و مسیر شغلی که برای خود انتخاب کرده‌اید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه با 5 مورد از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای طراحی لباس آشنا می ‌شوید.

آموزش طراحی لباس با نرم‌افزار

Marvelous designer (مارولوس)

مارولوس دیزاینر یکی از بهترین نرم‌افزارها برای طراحی لباس است و معمولا اولین موردی است که همه افراد حرفه‌ای در کار طراحی پوشاک، آن را به شما پیشنهاد می‌دهند. شعار مارولوس، به طرز واضحی، افراد را به قدم برداشتن در دنیای طراحی تشویق می‌کند. این شعار عبارت است از: «Unleash your creativity» به این معنی که «خلاقیت خود را رها سازید»! شعاری بهتر از این نمی‌توانست تمام و کمال بودن مارولوس را به زبان ساده بیان کند. مارولوس برخلاف سایر نرم‌افزارهای طراحی،‌ Cad نیست و همین موضوع،‌ سبب شده تا علاقه‌مندان بدون نیاز به دانش پایه‌ای طراحی بتوانند با آن کار کنند.

نرم‌افزار مارولوس یک فضای سه بعدی در اختیار شما قرار می‌دهد که در آن می‌توانید کارهای مختلفی از جمله طراحی الگو، برش قسمت‌های مختلف، جنسیت سازی و هماهنگی رنگی و… را انجام دهید. در طی روند کار، هر بخشی را که طراحی می‌کنید می‌توانید به مانکن متصل کرده و نتیجه‌ي کار را ببینید.

بیشتر بخوانید: تولیدی لباس ژیمناستیک

ایلوستریتور

اگر مبتدی هستید ایلوستریتور یکی از بهترین‌ گزینه‌های پیش روی شماست. کار با این نرم‌افزار ادوبی به اندازه‌ای راحت و ساده است که افراد بدون هیچ دانش طراحی می‌توانند با آن شروع به کار کنند. نرم‌افزارهای ادوبی، همه به شکلی ساخته شده‌اند که کاربر با بهره هوشی متوسط و بدون هیچ‌گونه آشنایی بتواند مقدمات کار با آن را به آسانی فرا بگیرد. دو مورد از محبوب‌ترین‌های گروه نرم‌افزارهای ادوبی، ایلوستریتور و فتوشاپ هستند که هر دو برای کار طراحی لباس مناسب می‌باشند.

البته شهرت فتوشاپ و ایلوستریتور بیشتر به‌خاطر طراحی کارت ویزیت، پوستر، طراحی گرافیک و… است، اما با به‌کارگیری خلاقیت،‌ می‌توان در طراحی لباس هم از این دو برنامه کمک گرفت. علاوه بر آن، حتی اگر برای طراحی لباس از برنامه‌های دیگری استفاده کنیم، یادگیری ایلوستریتور و فتوشاپ در قدم اول، به موفقیت کمک بسیاری خواهد کرد چرا که ذهنیت لازم برای طراحی تخصصی لباس را برای ما فراهم می‌کند.

به دلیل استفاده‌ی گسترده‌ي طراحان لباس از این برنامه در سراسر دنیا، آموزش‌های بسیار باکیفیتی به هر دو زبان فارسی و انگلیسی در سایت‌های مختلف موجود است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

آموزش طراحی لباس با نرم‌افزار

Clo 3D (کلو تری‌دی)

از‌ آنجایی که طراحی لباس ذاتا کاری سه بعدی است، برنامه‌هایی که علمکردی بر محور سه بعد دارند بسیار کارآمدتر هستند. کلو تری‌دی از جمله نرم‌افزارهای فوق حرفه‌‌ای برای طراحی لباس است که امکان الگوسازی دو بعدی و سه بعدی را برای شما فراهم می‌کند.
هر کاری که در حین مراحل طراحی انجام می‌دهید را می‌توانید با این نرم‌افزار به شکلی حرفه‌ای‌تر انجام دهید. آپشن خاصی که کلو تری‌دی دارد و آن را نسبت به بقیه متمایز کرده، امکان نمایش ایستایی لباس روی تن مانکن است.با حرکت دادن لباس، حالت واقعی آن را به شما نشان می‌دهد. پس از اتمام طرح، آن را بر تن مانکن کرده و برنامه حالتی را که لباس در واقعیت بر تن می‌نشیند را برای شما نمایش می‌دهد. کلو تری‌پی با هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده و هوشمندی بالایی در درک جنسیت، مدل و اندازه‌ها دارد. با توجه به ساختار هوشمند این برنامه، محبوبیت بالایی در بین متخصصان طراحی لباس دارد. در صورت علاقه‌مندی می‌توانید آموزش‌های کار با نرم‌افزار Clo 3D را به صورت مجازی و یا حضور در کلاس، پیگیری کنید. اما بهتر است قبل از شروع دوره‌های این برنامه، آشنایی اولیه‌ای با نرم‌افزارهایی که قبل‌تر به آنها اشاره کردیم داشته باشید.

Corel Draw (کورل)

نرم‌افزار کورل یکی دیگر از برنامه‌های مناسب برای طراحی لباس از سطح مبتدی تا پیشرفته است. کورل طیف وسیعی از ابزارهای قدرتمند دارد که کار طراحی را آسان می‌کند. به جرئت می‌توان گفت تنوع ابزارهای موجود در کورل در هیچ یک از نرم‌افزارهای مشابه دیده نمی‌شود. در واقع، هر ایده و طرحی که در ذهن دارید با کورل قابل اجراست.

نکته جالب در رابطه با کورل این است که با وجود خدمات حرفه‌ای آن، رابط کاربری ساده‌ای دارد و هر فراگیری پس از مدت نسبتا کوتاهی می‌تواند کارهای پیشرفته‌ای با آن انجام دهد. علت استفاده گسترده‌ی انواع طراحان لباس از این برنامه، همین سادگی روند کار آن می‌باشد.

Gemini (جمینی)

نرم‌افزار جمینی برای طراحی الگوهای اختصاصی کدنویسی شده است. با جمینی، طراح قادر است الگوهای دلخواه خود را بکشد و موارد جزئی در آن مانند اوازمان، برش، پنس و حتی چرت را اضافه کند. به دلیل جزئیات زیادی که دارد، الگوکشی با آن به بهترین شکل ممکن قابل انجام است.

قابلیت مهم دیگری که نرم‌افزار جمینی دارد، سایزبندی است. جمینی سایزبندی‌های دقیقی دارد که شما پس از رسم الگو می‌توانید از آن به سایزهای مختلف خروجی بگیرید. البته قسمت سایزبندی نرم‌افزار، آپشن ویژه‌ای نیز دارد و آن شامل جدولی است که می‌توانید سایز دلخواه خود را در آن وارد کنید. اگر سایزی مدنظر شماست که در پیش فرض جمینی تعریف نشده، می‌توانید به صورت دستی آن را وارد جدول سایزبندی موجود در نرم‌افزار کنید تا بتوانید از آن خروجی بگیرید.

بیشتر بخوانید: تولیدی مایو مردانه

آموزش طراحی لباس با نرم‌افزار

دنیای متنوع طراحی لباس با نرم‌افزار

به جرئت می‌توان گفت که تعداد نرم‌افزارهای کدنویسی شده برای طراحی از 50 عدد فراتر است و در این بین، برنامه‌هایی که منحصرا برای طراحی لباس تدوین شده‌اند، تنوع قابل توجهی دارند. ما در این مقاله تنها 5 مورد از کاربردی‌ترین برنامه‌ها را معرفی کردیم اما برای کسی که به تا حد کمی با این رشته آشنایی داشته باشد روشن است که تعداد نرم‌افزارهای طراحی بسیار بیشتر از این مقدار است. وسواس زیاد در انتخاب از بین موارد مختلف، باعث می‌شود که در هیچ کدام از آن‌ها مهارتی کسب نکنید! بهتر است مورد ساده‌ای مانند ایلوستریتور را انتخاب کرده و شروع به یادگیری کنید. خواهید دید که هرچه جلوتر می‌روید ظرفیت ذهنی شما برای کار با نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر مانند کورل و کلو تری‌دی آماده‌تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.