آموزش, روان‌شناسی ورزش

لباس بدنسازی‌ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

لباس بدنسازی‌ خوب چه ویژگی‌ هایی دارد

امروزه خرید لباس و به ویژه لباس ورزشی کار بسیار آسانی است. با تعدد آنلاین‌شاپ‌ ها تنها با یک سرچ ساده می‌توانیم دنیای متنوعی از لباس را با موبایل خود ببینیم و انتخاب کنیم. اما جالب است بدانید همانطور که تنوع کم و گزینه‌های محدود باعث می‌شود نتوانیم خرید کنیم، تنوع زیاد محصولات نیز قدرت انتخاب صحیح را از ما می‌گیرد! به خاطر همین گاهی خود را داخل فروشگاهی که محصولات بسیار متنوعی دارد، سرگردان و ناتوان در انتخاب می‌بینیم.

اگر از قبل بدانیم که بهترین گزینه چیست، انتخاب قطعا راحت‌تر خواهد بود. در این مقاله درباره ویژگی‌های لباس بدنسازی خوب و انواع مختلف لباس‌های مناسب بدنسازی و فیتنس صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

جنس لباس‌ بدنسازی و فیتنس

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که حین خرید لباس بدنسازی باید به آن توجه کنیم، جنس پارچه‌ی آن است. معمولا لباس‌های ورزشی یا از جنس پلی‌استر هستند یا نخ پنبه. البته الیاف دیگری هم برای بافت پارچه‌های ورزشی استفاده می‌شود اما اصلی‌ترین الیاف قابل استفاده برای تولید لباس ورزشی همان پلی‌استر و نخ پنبه است. هر یک از این دو جنس ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. پارچه‌های پلی‌استری به خاطر مقاومت بالا و کشسانی خوبی که دارد در انواع تاپ و شورت‌های ورزشی استفاده می‌شود. این جنس سبک است و استفاده از آن، سبب راحتی شما حین تمرین می‌شود.

البته لباس‌ بدنسازی با جنس پلی‌استر، جذب خوبی ندارد. جذب اندک عرق توسط این لباس علاوه بر ایجاد بوی بد، ممکن است حتی برخی از ناراحتی‌های پوستی را به همراه داشته باشد. با توجه به این موضوع و اگر میزان تعرق شما بالاتر از حد نرمال است، توصیه می‌شود از پوشیدن لباس‌های ورزشی با درصد بالای پلی‌استر اجتناب ورزید.

لباس‌هایی که جنس آن‌ها غالبا نخ پنبه باشد، برای تمرینات بدنسازی بسیار مناسب‌اند، چرا که نرمی و لطافت بالایی دارند و با پوست‌های حساس سازگارند. علاوه بر این، مهم‌ترین نقطه مثبت نخ پنبه، تنفس‌پذیری بالای آن است. تنفس پذیری پارچه فاکتور مهمی است که حین خرید لباس بدنسازی باید به آن توجه شود.

لباس بدنسازی‌ خوب چه ویژگی‌ هایی داردتنفس‌پذیری و جذب عرق

تنفس‌پذیری پارچه به میزان رد و بدل شدن هوا از خلال تار و پود آن گفته می‌شود. هرچه تنفس‌پذیری پارچه بالاتر باشد ورزش با آن راحت‌تر است. چرا که حین ورزش به دنبال افزایش فعالیت سلول‌ها، گرما تولید شده و دمای بدن بالاتر می‌رود. پارچه‌هایی که تنفس‌پذیری بالایی دارند با تبادل گرما با محیط، دمای بدن را در حالت نرمال نگه می‌دارند. برای اینکه همه لباس‌های ورزشی و به ویژه لباس بدنسازی از چنین ویژگی‌‌هایی برخوردار شود از نخ پنبه به صورت ترکیب با سایر الیاف استفاده می‌کنند.

انواع لباس بدنسازی

شاید اگر به 5 سال قبل برگردیم و بخواهیم درباره انواع لباس بدنسازی صحبت کنیم، این کار با تهیه‌ی یک لیست دارای حدود 5 مورد، امکان‌پذیر باشد. اما در دنیای امروزی ما چند ده نوع لباس بدنسازی داریم که هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. در ادامه به بررسی انواعی از آن‌ها می‌پردازیم.

تی‌شرت و تاپ حلقه‌ای

پرطرفدارترین لباس بدنسازی در بین خانم‌ها، تی‌شرت و تاپ حلقه‌ای است که خود مدل‌های مختلفی دارد. تی‌شرت‌هایی که برای بدنسازی، فیتنس و کراس‌ فیت استفاده می‌شود درصد نخ پنبه بالایی دارد و البته دارای مقادیر مشخصی از الیاف پلی‌استر است.

معمولا یقه تی‌شرت یا تاپی که برای ورزش بدنسازی طراحی شده باز است تا آزادی زیادی به عضلات گردن بدهد. علیرغم اینکه تصور می‌کنیم گردن نقش خاصی در انجام حرکات بدنسازی ندارد اما با انجام تمام حرکات بالاتنه، عضلات گردن دائما در حال انقباض و انبساط هستند. جلسات اولی که در باشگاه تمرین کردید را به خاطر آورید که به احتمال خیلی زیاد، هنگام انجام حرکات بالاتنه مانند کراس‌‌ اور، در ناحیه گردن احساس درد کرده‌اید. این درد گردن در شروع تمرینات به خاطر ضعف عضلات آن است که به تدریج و با قوی‌تر شدن آن‌ها، از بین می‌رود. یقه تی‌شرت و تاپ بدنسازی با هدف آزادی بیشتر عضلات گردن، کمی آزادتر از تی‌شرت معمولی طراحی می‌شود.

لباس بدنسازی‌ خوب چه ویژگی‌ هایی داردآستین‌های تی‌شرت بدنسازی، باید آزاد باشد. آستین‌های تنگ و چسبان،‌ دامنه حرکتی بازوها، زیربغل و شانه‌ را محدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد مفاصل در دامنه حرکتی خود آزادانه حرکت کنند. اما اگر به آستین گشاد علاقه ندارید بهتر است از تاپ حلقه‌ای استفاده کنید که آزادی لازم برای دست‌های شما فراهم باشد.

نیم‌تنه و کاور ورزشی

پوشیدن تی‌شرت و تاپ در سالن‌های بدنسازی پس از مدتی جای خود را به نیم‌تنه و کاور ورزشی داد. البته هنوز هم پوشیدن تی‌شرت کاملا رایج است اما استفاده از نیم‌تنه و پوشیدن کاور روی آن نیز گزینه مناسبی می‌باشد.

به طور کلی سوتین ورزشی باید کمی محکم‌تر از سوتین‌های معمولی باشد که به صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنیم. بافت سینه قریب به صد در صد چربی دارد و تعداد ماهیچه‌های آن بسیار ناچیز است. به همین خاطر حین حرکات ورزشی و جنب‌جوش در معرض خطر افتادگی است. برای جلوگیری از افتادگی سینه هنگام ورزش باید از نیم‌تنه‌های ورزشی استفاده شود. برخی از انواع نیم‌تنه ورزشی فاقد کاپ است و تنها کش محکمی دارد که زیر سینه‌ها قرار می‌گیرد. این مدل برای پوشیدن روی سوتین طراحی شده. اما انواع دیگر که بسیار هم متنوع هستند، خود دارای کاپ می‌باشند که می‌توان آن‌ها را به تنهایی پوشید.

کاور بدنسازی هم برای زیبایی و هم به منظور جذب عرق بدن روی نیم‌تنه پوشیده می‌شود. اگر تعرق بدنتان بالاست بهتر است از پوشیدن نیم‌تنه به تنهایی خودداری کنید و حتما یک کاور رنگی برای تکمیل ست ورزشی خود انتخاب کنید. با این کار نه تنها عرق بدن‌تان جذب آن شده و اذیت نمی‌شوید بلکه استایل زیبایی که ساخته‌اید، اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد.

لباس بدنسازی‌ خوب چه ویژگی‌ هایی داردتاپ و شلوارک مردانه

انتخاب لباس بدنسازی برای خانم‌ها بسیار راحت‌تر از آقایان است. زیرا گزینه‌های بسیار متنوعی پیش روی خانم‌ها قرار دارد اما برای آقایان، سخت می‌شود چیزی به غیر از تاپ و شلوارک پیدا کرد. شلوارک بدنسازی از شورت‌های ورزشی که در ورزش والیبال استفاده می‌شود بلندتر است و از شورت‌های فوتبال و بسکتبال کوتاه‌تر می‌باشد. البته قد شلوارک بدنسازی مردانه می‌تواند هر اندازه‌ای باشد. حتی بسیاری از بازیکنان فوتبال، بسکتبال و والیبال برای تمرینات بدنسازی از همان شورت‌های تمرینی خودشان استفاده می‌کنند. اما به صورت کلی بهتر است از شلوارک مخصوص بدنسازی برای این ورزش استفاده شود.

تاپ بدنسازی مردانه کاملا متفاوت با تاپ‌های اسپرت معمولی طراحی و دوخت می‌شود. یقه آن خیلی باز است و حلقه آستین‌های گشادی دارد. گاهی حتی گشادی حلقه آستین آن تا کمی بالاتر از ناف می‌رسد. طراحی به این شکل با هدف آزادی بیشتر عضلات کتف، سرشانه، زیربغل، سینه و… حین تمرینات بالاتنه انجام شده است.

تی‌شرت و شلوار مردانه

با وجود اینکه پوشیدن تاپ و شلوارک برای آقایان در باشگاه‌های بدنسازی بسیار رایج است اما تی‌شرت و شلوار هم هنوز طرفداران خود را دارند. اگر به پوشیدن تی‌شرت هنگام ورزش علاقه دارید انتخاب‌های زیادی خواهید داشت چرا که محدودیتی برای آن وجود ندارد. تنها نکته‌‌ی مهم این است که از پوشیدن تی‌شرت‌هایی که دم آستین آن کش‌دوزی شده خودداری کنید. سعی کنید برای تمرین تی‌شرتی بپوشید که حلقه آستین گشاد و راحتی داشته باشد و پارچه‌ی آن دارای الیاف تنفس‌پذیر باشد تا عرق بدن را سریع به خود جذب کند.

شلوارهایی که در سالن بدنسازی می‌توانید بپوشید بهتر است فلامنت یا شمعی باشد. پارچه‌های شمعی سبک‌تر از فلامنت است و راحتی فوق‌العاده‌ای دارد اما برای فصل گرم چندان محبوب نیست و بیشتر برای استفاده در زمستان مناسب است. شلوارهایی که به جنس فلامنت هستند خود انواع مختلفی دارند. اما به طور کلی فلامنت، پارچه‌ای مقاوم و در عین حال سبک است که علاوه بر فراهم کردن احساس راحتی حین تمرین، از مقاومت کافی در کشش نیز برخوردار می‌باشد.

لباس بدنسازی‌ خوب چه ویژگی‌ هایی داردلگ ورزشی

لگ از جمله محصولات یونی‌سکس به شمار می‌رود که کاربردهای زیادی برای هر دو جنس دارد. لگ ورزشی تنوع رنگ و مدل بی‌نظیری دارد و شما برای همه‌ی لباس‌های خود می‌توانید لگ ست با آن‌ها پیدا کنید. خانم‌ها معمولا لگ را هم به تنهایی و هم به شکل ترکیب با شورت ورزشی استفاده می‌کنند اما آقایان معمولا آن را زیر شورت ورزشی بر تن می‌کنند. به همین خاطر لگ‌ با طرح و رنگ‌های شاد و روشن بیشتر در بین بانوان طرفدار دارد در حالی که آقایان بیشتر سراغ رنگ‌های خنثی مانند سفید و مشکی می‌روند.

انتخاب یک ست ورزشی زنانه برای حضور در سالن بدنسازی چندان وقت شما را نمی‌گیرد چرا که معمولا هر تی‌شرت یا تاپی را می‌توان پوشید. در صورتی که موارد ذکر شده در رابطه با جنس و مدل لباس را در نظر داشته باشید، می‌توانید حتی از لباس‌های معمولی خود نیز استفاده کنید. همچنین برای دیدن انواع ست لباس های ژیمناستیک به صفحه تولیدی لباس ژیمناستیک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.