روان‌شناسی ورزش

تاثیرات شنا در کاهش استرس و اضطراب

تاثیرات شنا در کاهش استرس و اضطراب

تاثیرات شنا در کاهش استرس و اضطراب

اینکه ورزش برای مغز ما مفید است چیز جدیدی نیست. این با یک اصل اساسی مطابقت دارد: آنچه برای قلب ما خوب است برای سیستم عصبی ما نیز مفید است. اما آیا فعالیت بدنی وجود دارد که مزایای بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد؟

دلایل زیادی برای رفتن به استخر، دریاچه یا دریا در تابستان وجود دارد: برای تحمل گرما، داشتن اوقاتی خوش، ورزش کردن عضلات و … . اما بهترین از همه این است که شنا یکی از کامل ترین تمرینات برای بهبود سلامت جسمی و روانی ما است.

و ما برای متقاعد کردن شما به ادامه خواندن این مقاله، قصد داریم رازی را برای شما فاش کنیم. عبارت “چشمه جوانی ابدی” می تواند تنها یک لفظ  باشد که کلید آن در آب است.

شنا باعث ترشح موادی در مغز می شود که شناخت و حافظه را بهبود می بخشد، تا حدی به این دلیل که به ایجاد ارتباطات جدید مغزی کمک می کند. این به بدن ما در مبارزه با استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد کمک می کند، سطح استرس را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن ما را بهبود می بخشد. در مجموع، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

شما علاقه مند به مدل های لباس شنا ما خواهید شد اگر از صفحه تولیدی مایو در تهران دیدن کنید.

اضطراب و افسردگی چیست

اضطراب نوعی اختلال روان رنجور است که می‌توانیم آن را حالتی از تنش تعریف کنیم که می‌تواند با احساس بدبختی یا وحشت همراه باشد. این یک احساس مبهم از ناراحتی، درماندگی، عدم اطمینان، بی اعتمادی به خود، دلهره پراکنده، عقلانیت و درماندگی است. معمول است که هدف واقعی اضطراب شناسایی نشده است، اما احساساتی که این تجربه به همراه دارد واقعی است. دوزهای خاصی از اضطراب می تواند مثبت باشد، به عنوان یک سیگنال هشدار دهنده از خطر قریب الوقوع عمل می کند، انگیزه و رفتار را بهبود می بخشد.

اضطراب نوعی اختلال عصبی است. اما اضطراب کنترل نشده پاسخ های ناسازگار و بی اثر می دهد. راه کنترل اضطراب در افراد می تواند به تدریج ما را به سمت سلامتی یا بیماری روانی سوق دهد. درمان معمول، دارویی، بنزودیازپین ها است.

افسردگی یک اختلال عاطفی یا خلقی است. این به عنوان یک تغییر در زمینه احساسی فعالیت فرد تعریف می شود. اکثریت قریب به اتفاق افراد تجارب عاطفی متفاوتی از شادی تا غم را تجربه می‌کنند، اما وقتی احساسات مانع زندگی فرد می‌شود، آشکار می‌شود که این احساسات کافی نیستند و می‌توانند در یک سری آسیب‌ شناسی عاطفی همگرا شوند. در طرح جامع درمان و درمان اختلالات عاطفی، هم جنبه دارویی و هم جنبه روانی-اجتماعی باید در نظر گرفته شود.

تاثیرات شنا در کاهش استرس و اضطراب

شنا را شروع کنیم

اول از همه، فواید جسمانی شنا غیرقابل انکار است. این یک تمرین بسیار کامل است که گروه های عضلانی اصلی بدن را فعال می کند. علاوه بر تحریک سیستم قلبی عروقی، کار انجام شده به لطف مقاومت آب بسیار بیشتر از سایر فعالیت ها است. مزیت دیگر این است که بدن با غوطه ور شدن، ضربه فیزیکی کمتری دریافت می کند و حرکت آن آسان تر است.

اگر اهل ورزش در آب و شنا هستید، پیشنهاد می کنم سری به مدل های جدید لباس شنا زنانه مجموعه نماتن بزنید. مطمئناً مدل دلخواه و مد نظر خود را پیدا خواهید کرد.

اما آمادگی جسمانی به اندازه سلامت روان مهم است.

راش اندورفین

به عنوان یک ورزش هوازی خوب – که نیازمند تلاش قلب و ریه ها برای تامین اکسیژن ماهیچه ها است – شنا باعث ترشح اندورفین می شود.

این مواد داروی طبیعی مغز هستند، زیرا درک درد را کاهش می‌دهند، لذت و احساس بی‌نظیری از رفاه و شادی را برای ما به ارمغان می‌آورند. به همین دلیل است که شنا بسیار اعتیادآور است، زیرا اندورفین های ترشح شده به گیرنده های مواد افیونی در مغز متصل می شوند که مسئول عملکردهایی مانند آرام بخشی، کاهش درد یا سرخوشی هستند.

اندورفین اصلا منفی نیست، کاملا برعکس، بلکه آنها در درمان افسردگی موثر هستند. حتی برخی از مطالعات نشان داده اند که آنها بسیار موثرتر از برخی داروهای ضد افسردگی هستند. از این نظر، شنا به عنوان درمان باعث بهبود خلق و خو و کاهش علائم مبتلایان به این اختلال می شود. این امر باعث کاهش یا حتی حذف دارو در برخی بیماران می شود.

بخشی از اثر ضد افسردگی می تواند به دلیل تشکیل نورون های جدید در هیپوکامپ باشد، چیزی که پس از شنا رخ می دهد. هیپوکامپ همچنین ناحیه ای از مغز است که مسئول حافظه و یادگیری است.

آموزش مغز برای تمام سنین

ما می دانیم که فعالیت بدنی به چابکی ذهن با افزایش سن کمک می کند، اما نه تنها در افراد مسن. برخی مطالعات نشان داده اند که شنا به رشد مغز کودکان کمک می کند. به طور خاص، یک مطالعه اخیر نشان داده است که کودکان بین 6 تا 12 سال پس از چند دقیقه شنا کردن، توانایی بهتری در به خاطر سپردن واژگان دارند. بنابراین به نظر می رسد این فعالیت حافظه را در افراد در هر سنی تقویت می کند.

یکی دیگر از خواص عالی آن این است که عملکرد مغز را تحریک می کند. این نتیجه پس از مطالعه انجام شده بر روی شناگران بزرگسال است که پس از 20 دقیقه شنا، این عملکرد را بهبود بخشیدند.

بیشتر تقصیر این مزایا بر عهده BDNF (عامل نوروتروفیک مشتق از مغز) است، یک عامل رشد مغز که حافظه و شناخت را بهبود می بخشد. زیرا آنچه شنا را از سایر فعالیت های قلبی عروقی متمایز می کند، دقیقاً تحریک ترشح BDNF است.

همچنین بد نیست سری به صفحه مایو شنا بچه گانه بزنید و بهترین مدل های لباس شنا را برای فرزندان دلبندتان خریداری نمایید.

آرامش و قطع ارتباط

از یک طرف، محیط مایع باعث ایجاد آرامش می شود، اما، علاوه بر این، حرکت موزون شنا باعث می شود وارد یک حالت مراقبه شویم. علاوه بر این، این است که در آب می توانیم از صداهای اطراف خود جدا شویم و فقط تنفس خود را بشنویم.

مزایا به اینجا ختم نمی شود. شنا تنش عاطفی را کاهش می دهد، زیرا سطح کورتیزول، هورمون استرس را کاهش می دهد. همچنین باعث افزایش تولید سروتونین، یکی از هورمون های شادی می شود که به ما در مبارزه با اضطراب، افسردگی و استرس کمک می کند.

و اگر این کافی نبود، رشته‌های عصبی جسم پینه‌ای – سیم‌ کشی مغزی که امکان ارتباط بین دو نیمکره را فراهم می‌کند – در شناگران به لطف دقت ضربات و روشی که در آن از حرکات متقاطع دو طرفه برای شنا استفاده می‌شود، توسعه‌ یافته ‌تر می شود.

و شنا هر دو نیمکره را که نیاز به اکسیژن بیشتری دارند، به کار می‌اندازد. این افزایش ارتباط بین دو طرف مغز به معنای افزایش شناخت و توانایی یادگیری بهتر است.

اما نرو… هنوز چیزهای بیشتری وجود دارد!

توقف زوال شناختی

اخیراً، مطالعه ای نشان داده است که شنا، زوال شناختی را در موش های چاق سرکوب می کند. هدف از این کار بازتولید اتفاقاتی در حیوانات بود که هنگام افزایش وزن در نتیجه تغذیه نامناسب در انسان نیز اتفاق می افتد. این منجر به بدتر شدن ظرفیت یادگیری و حافظه می شود که ارتباط نزدیکی با التهاب بافت عصبی و کاهش فاکتورهای نوروتروفیک یا رشد در مغز دارد.

شنا این تغییرات غیر طبیعی را معکوس می کند. در نتیجه، موش های چاق را از زوال ظرفیت یادگیری و حافظه، کاهش چاقی، کاهش التهاب هیپوکامپ و افزایش تولید عوامل نوروتروفیک مانند BDNF نجات می دهد.

اگر به طور منظم شنا می کنید، احتمالاً به همه چیزهایی که این فعالیت به شما می دهد فکر نکرده اید. پس از این به بعد، پس از اوج گرفتن پس از شنا یا اعتیاد به استخر، به تمام اتفاقاتی که بعد از شنا در مغزتان می افتد فکر کنید.

برای غیر شناگران، اگر تابستان امسال به بهانه ای برای پریدن در استخر نیاز دارید، این مقاله را به عنوان نشانه ای در نظر بگیرید.

چه کسی می داند؟ شاید راز جوانی ابدی در آب باشد.

فواید ورزش شنا برای بدنسخن پایانی

اضطراب نوعی اختلال روان رنجور است که می‌توانیم آن را حالتی از تنش تعریف کنیم که می‌تواند با احساس بدبختی یا وحشت همراه باشد. در مقاله تاثیرات شنا در کاهش استرس و اضطراب در مورد اهمیت شنا به عنوان یک درمان کمکی در درمان اضطراب و افسردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن صحیبت شد.

ورزش به عنوان مکملی برای درمان معمول در این آسیب شناسی های روانی در نظر گرفته شده است؛ مطالعات مختلف نشان داده اند که به نظر می رسد ورزش علائم اضطراب و افسردگی را بهبود می بخشد. شنا یکی از ورزش‌هایی است که اکثر افراد بدون در نظر گرفتن سن می‌توانند آن را انجام دهند، زیرا در آب تأثیر کمی بر قسمت‌های مختلف بدن ما می‌گذارد و کشش استخوان‌ها و مفاصل را تا حد امکان کاهش می‌دهد.

ورزش می تواند به عنوان منحرف کننده افکار منفی عمل کند و تسلط بر یک مهارت جدید ممکن است مهم باشد. فعالیت بدنی می تواند اثرات فیزیولوژیکی داشته باشد، مانند تغییر در سطح اندورفین و مونوآمین، یا کاهش سطح کورتیزول، هورمون استرس، که می تواند خلق و خو را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.