آموزش, طراحی و دوخت

چگونه به یک فشن دیزاینر موفق تبدیل شویم؟

چگونه به یک فشن دیزاینر موفق تبدیل شویم؟

امروزه طراحی مد در بیشتر کشورهای دنیا به یک رشته پرطرفدار تبدیل شده است. اگرچه که صنعت فشن در غرب قدرت بیشتری دارد اما در سال‌های اخیر تاثیرپذیری کشورهایی آسیایی از مد،‌ با رشد زیادی همراه بوده است.برندهای بزرگی همچون Dior و Channel با آگاهی از این موضوع در حال گسترش حضور خود در آسیا و به ویژه کشور هند هستند. با بررسی رویدادهای حال حاضر می‌توان به این برداشت رسید که نیاز به طراحان مد روز به روز در حال افزایش است. اکنون ذهن علاقمندان به طراحی در حوزه فشن با این سوال مواجه است که «چگونه به یک فشن دیزانر موفق تبدیل شویم؟»

5 قدم تا تبدیل شدن به یک طراح لباس

  1. به فکر کسب یک مدرک مربوط به طراحی لباس باشید و همزمان مهارت‌های خلاقانه را در خود پرورش دهید.
  2. مهارت‌های خلاقانه خود را با تجربه موقعیت‌های واقعی، مورد آزمایش قرار داده و به این شکل آنها را تقویت کنید. برای این کار از رقبای خود الهام بگیرید.
  3. به مد به چشم یک بیزینس نگاه کنید و به فکر کسب درآمد از این راه باشید.
  4. اکنون زمان آن رسیده که پرتفولیوی هنری خود را بسازید. سعی کنید این کار را واقع‌بینانه و به دور از اغراق و بزرگنمایی انجام دهید.
  5. با دنبال کردن ترندهای دنیای فشن، همیشه دانسته‌های خود را به‌روزرسانی کنید.

چگونه به یک فشن دیزاینر موفق تبدیل شویم؟

اگر نگاهی به زندگی‌نامه طراحان معروف انداخته باشید یا فیلم و مستندهای مربوط به خانه‌های بزرگ مد دنیا را دیده باشید، درک کرده‌اید که مسیر برای همه یکسان نیست. رالف لورن به عنوان یکی از پیشگامان صنعت مد، کار خود را با فروش کروات آغاز نمود. در حالی که مایکل کورس با خرده‌فروشی طرح‌های خود از یک مغازه در نیویورک شروع به کار کرد. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که رویای شما برای تبدیل شدن به یک طراح لباس از بسیاری از مسیرها قابل دستیابی است. اما یکی از رایج‌ترین پیش‌نیازها برای هر مسیر، کسب مدرک از یک مدرسه یا آکادمی معتبر طراحی است.

ویژگی‌های برجسته طراحان لباس

  • روحیه هنری و خلاق
  • قدرتمندی در طراحی و نقاشی
  • قدرت دیدن جزئیات
  • درک بالا در بافت‌شناسی پارچه و رنگ شناسی
  • برخورداری از توانایی بالا در تجسم هنری
  • مهارت‌ بالا در برقراری ارتباطات بین فردی
  • علاقمند به کار تیمی و داشتن روحیه رقابتی
  • علاقمند به روندهای فعلی دنیای فشن

البته نداشتن یک یا چند مورد از ویژگی‌های فوق به این معنا نیست که شما برای طراحی لباس ساخته نشده‌اید. چرا که روند این کار به نوبه خود باعث می‌شود شما به تدریج این موارد را کسب کنید!

 موازی با یادگیری طراحی لباس

اکثر افراد تصور می‌کنند هرچه بیشتر وقت خود را صرف طراحی و ترسیم ایده‌های ذهنی کنند،‌ موفق‌تر خواهند بود. البته پیروزی در هر کاری مستلزم تلاش بسیار است اما موارد مهم دیگری نیز در رسیدن به هدف موثرند. به عنوان یک طراح مد برای شما اهمیت دارد که بدانید چگونه یک پرتفولیو بسازید،‌ چگونه ارتباط برقرار کرده و شبکه‌سازی کنید، و مهم‌تر از همه باید نحوه بازاریابی و فروش آثار خود را بلد باشید.

طراحی لباس بدون نیاز به مدرک!

اگرچه که گذراندن دوره‌های طراحی لباس و اخذ مدرک آکادمیک، پله پرتابی برای شما خواهد بود اما ضروری نیست! تبدیل شدن به یک فشن دیزاینر بدون مدرک، ممکن است غیرمتعارف به‌نظر برسد، اما طراحان برجسته‌ی این صنعت ثابت کرده‌اند که مدرک ملاک خوبی برای سنجش میزان موفقیت نیست.

دو روش رایج طراحی لباس

طراحی لباس در دنیای امروز به دو روش دستی و نرم‌افزاری قابل انجام است. بسیاری از علاقمندان این حوزه با ترسیم طرح روی کاغذ شروع می‌کنند ولی کم نیستند طراحانی که اصلا دست به قلم نشده و تنها به نرم‌افزار اکتفا می‌کنند. اما کدام روش بهتر است؟

هیچ‌کس نمی‌داند که چه روشی برای شما بهتر است. پیدا کردن پاسخ این پرسش تنها برعهده‌ی خود شماست. اما توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب روش دیزاین، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • داشتن دانش طراحی،‌ مطالعه رنگ‌ها، فرم و ترکیب‌شناسی، الگوسازی، کار با پارچه، برش و حتی دوخت، از جمله مواردی هستند که یادگیری آنها در موفقیت طراح، تاثیر بسزایی دارد. نادیده گرفتن هر یک از این مهارت‌ها می‌تواند شما را در آینده با چالش‌های جدی مواجه کند!
  • تسلط بر نرم‌افزار و تکنولوژی‌های دنیای مد، برای هر طراحی لازم است. ممکن است شما از پیروان طراحی لباس به روش دستی باشید و کار کردن با نرم‌افزار برایتان سخت باشد. اما این را در نظر داشته باشید که هرچقدر هم در این کار حرفه‌ای باشید دست آخر به یک متخصص نرم‌افزار نیاز دارید تا طرح شما را در فضای تکنولوژي تعریف کند. چرا آن متخصص خود شما نباشید؟ چه کسی بهتر از خودتان از زیروبم طرح‌هایتان آگاهی دارد؟ نرم‌افزارهای ادوبی به ویژه Adobe illustrator و Adobe photoshop، طراحی با Autodesk و Wild Ginger Cameo از جمله بهترین موارد موجود در بازار هستند که می‌توانید با آنها شروع به کار کنید. تسلط عمیق بر هر یک از آنها می‌تواند مزیت بزرگی برای زندگی حرفه‌ای شما باشد.
  • مهم نیست که در ترسیم دستی مهارت داشته باشید یا متخصص کار با نرم‌افزار باشید، آنچه که اهمیت دارد، نحوه تنظیم پرتفولیوی هنری شماست! دقت کنید که برای پرتفولیو ساختن، آخرین روند مد را مد نظر قرار دهید. علاوه بر این، سلیقه شما و دیدگاه شخصی شما باید در پرتفولیو گنجانده شود. از ایده‌های جدید نیز غافل نشوید.

شرکت در دوره‌های کارآموزی طراحی فشن

بعد از اینکه موارد مذکور را انجام دادید، زمان آن رسیده تا آموخته‌های خود را مورد سنجش قرار دهید. برای این کار در دوره‌های کارآموزی که معمولا توسط برندهای مختلف و خانه‌های مد برگذار می‌گردد، شرکت کنید. بخش اعظمی از آنچه که لازم است بیاموزید،‌ در دوره‌های کارآموزی نهفته است. علاوه بر این، حضور در چنین عرصه‌هایی زیرساخت ارتباطات و شبکه‌سازی‌هایی که به آنها نیاز دارید را برایتان فراهم می‌کند.

منبع:

www.jdinstitute.edu.in

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.