روان‌شناسی ورزش, ورزش ژیمناستیک

رمز موفقیت در مسابقات قهرمانی ژیمناستیک

رمز موفقیت در مسابقات قهرمانی ژیمناستیک

رمز موفقیت در مسابقات قهرمانی ژیمناستیک

در طول سال‌‌ های فعالیت خود در ورزش قهرمانی و به ویژه مسابقات ژیمناستیک با ورزشکاران بسیاری تعامل داشته‌ایم.  هریک از آن‌ها دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و روش‌های منحصر به فردی برای طی کردن مسیر پرچالش قهرمانی دارند. اما چیزی که در اغلب آنها مشترک است،‌ انتظار انجام کاری خارق‌العاده است!

رمز موفقیت در مسابقات ژیمناستیک چیست؟

جالب است که آن‌ها تصور می‌کنند برای قهرمان شدن باید به شکلی متفاوت تمرین کرد. یا روش خاص و ویژه‌ای برای جلسات تمرین درپیش گرفت. شاید از نظر عده‌ای، این دیدگاه درست باشد. اما به‌نظر می‌رسد به اندکی روشن‌گری در این‌ باره نیاز باشد. اجازه بدهید با یک مثال، صحبت خود پیرامون اصل اول موفقیت در مسابقات قهرمانی ژیمناستیک را ادامه دهیم.

جان وودن اولین جلسه تیم خود را در ابتدای هر فصل با یک تمرین ساده شروع می‌کرد. هر چند ورزشکاران حاضر در تمرینات از بهترین‌های کشوری بودند و تقریبا هر روز به‌صورت کاملا حرفه‌ای تمرین می‌کردند، او تأکید می‌کرد:

«آقایان، جوراب‌ها و کفش‌هایتان را این‌گونه بپوشید!»

مطمئنا این چیزی نبود که ورزشکاران در این سطح از مربی خود انتظار داشتند. آن‌ها انتظار چنین آموزش‌های ساده‌ای را از یک مربی که خود، قهرمان تاریخ ورزش بود، نداشتند. اما در واقع این همان چیزی بود که به آن نیاز داشتند و در نهایت متوجه شدند رمز موفقیت در مسابقات و زندگی همین است. در بازی بسکتبال که بازی روی زمین ِ سخت انجام می‌شود، کفش ورزشکار بسیار مهم است.

شاید می‌پرسید دلیل‌اش چیست؟

یک ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید:

به‌خاطر میخی، نعلی افتاد، و بعد به‌ خاطر نعلی، اسبی افتاد. به‌خاطر اسبی، سواری سرنگون شد. به‌خاطر سواری، پیامی ارسال نشد و به‌خاطر پیامی، جنگی در گرفت. و درنهایت به‌خاطر جنگی، پادشاهی بزرگی سرنگون شد.

به‌خاطر این‌که یک میخ، خوب کوبیده نشده بود، یک پادشاهی از بین رفت!

در مسابقات ژیمناستیک قهرمانی و آنچه در تمرینات این ورزش اهمیت دارد، غافل نشدن از جزئیات است.

این مطلب نیز برایتان کاربردی است: 6 اشتباه رایج که به شکست در ژیمناستیک منجر می‌شود

به بیانی دیگر، برای جزئیات تلاش کنید.

ورزش قهرمانی، دنیایی پر از چالش و دشواری است. قطعا کسی که رویای حضور در مسابقات قهرمانی ژیمناستیک را در سر دارد، با مسیر بسیار دشواری روبروست. اما جنس این دشواری، با آنچه که بسیاری گمان می‌کنند،‌ متفاوت است.

همه ما می‌خواهیم خودمان را با کارهایی به چالش بکشیم که دشوار به نظر می‌رسند، بسیار خلاقانه‌اند و به منبعی غنی از نبوغ نیاز دارند. چرا که به صورت غریزی حس می‌کنیم برای قهرمان شدن، باید متفاوت باشیم. باید کاری انجام بدهیم که دیگران توانایی انجام آن را نداشته باشند!

هیچکدام نمی‌خواهیم وقت‌مان را صرف کارهای ساده‌ای هم‌چون فهرست‌نویسی، گرم کردن بدن‌ مان قبل از شروع ورزش و مرور دفترچه دستورالعمل‌ها کنیم.

اما در اصل، نکته ظریف کار همینجاست. اگر جزئیات به ظاهر ساده را هر روز و در هر تمرین تکرار کنیم، نتیجه غیرقابل باور خواهد بود. تفاوت قهرمان مسابقات ژیمناستیک با بقیه، در هزاران بار توجه به جزئیاتی است که بقیه از آن‌ها غافل‌اند!

کار خارق‌العاده‌ای که در مسیر ورزش قهرمانی باید انجام شود، فرمول عجیبی ندارد. بلکه فرمول آن، پایبند بودن به جزئیات ساده‌ای است که معمولا از چشم افراد دور می‌ماند.

به قول رایان هالیدی ِ فیلسوف، نکته اینجاست که هنگامی برای مقابله با مشکلات بزرگ آماده هستیم، که از جزئیات شروع کنیم.

بله، ممکن است در عنوان کمی اغراق کرده باشیم، اما به وام از فیتز جرالد این بندهای شُل کفش‌ها هستند که ما را ناکام می‌گذارند.

براساس آنچه که سال‌ها تجربه در اختیار ما قرار داده، می‌دانیم انگیزه، کار بزرگ، تلاش بی‌وقفه و … تنها واژه‌ هایی توخالی هستند وقتی نظم و عادت در کار نباشد. آنچه که از یک فرد معمولی، یک قهرمان ورزشی می‌سازد، دقیقه‌ها و ساعت‌‌هایی است که هرروز و هرروز صرف تکرار تمرینات خود کرده است. توجه به جزئیات، تکرار، نظم و عادت، چیزهایی است که به آن نیاز دارید.

به این فکر کنید که قبل از آغاز مسابقه و در تمرینات خود چه کار روتین و ساده‌ای است که خودتان را متعهد به انجامش می‌دانید؟

کاری که اهمیت آن به اندازه  همان میخ ِ نعل است.

در پایان از شما همراهان عزیز کمال تشکر را داریم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. مجموعه پوشاک ورزشی نماتن تولید کننده انواع لباس ژیمناستیک دخترانه و لباس ژمیناستیک پسرانه در طرح و مدل های مختلف به صورت مقدماتی، نیمه مقدماتی و پیشرفته می باشد.

این مجموعه تاکنون توانسته اسپانسر و تولیدکننده لباس های شنا و ژیمناستیک بسیاری از تیم های ورزشی در سراسر کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.