روان‌شناسی ورزش

انواع شنای رقابتی

انواع شنای رقابتی

مسابقات شنا به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شود. و انواع شنای رقابتی دو بخش اصلی دارد:

۱)مسابقاتی که در استخر انجام می شود، که سنتی تر است.

۲)مسابقات دیگر نیز وجود دارد که، در آب های آزاد برگزار می‌شود.

مسابقات شنا در آب آزاد شامل: شنا کردن در اقیانوس یا سایر آب های بیرونی مثل: خلیج ها، رودخانه ها یا کانال ها می‌باشد.

هدف اصلی شنای رقابتی شنا کردن یک مسافت مشخص در کمترین زمان ممکن است. ولی بعضی اوقات هدف از شنا کردن بیشترین مسافت در مدت زمان مشخص باشد.

شناگران رقابتی که در استخر مسابقه می‌دهند، از چهار حرکت  اصلی شنا که شامل : آزاد، کرال پشت، کرال سینه و پروانه است، استفاده می‌کنند. شنای رقابتی در قرن نوزدهم شروع شد و اولین بازی های المپیک در سال ۱۸۹۶در المپیک گنجانده شد. شناگران رقابتی در یک استخر استاندارد به طول ۲۵متر یا ۵۰ متر طول تمرین می کنند. اگرچه بعضی اوقات طول استخر‌ها به ۲۵ یارد (۲۲.۹ متر) یا ۵۰ یارد (۴۵.۷متر) می رسد. اکثر مسابقات شنای رقابتی از یک حرکت شنا تشکیل می شوند، اما سایر مسابقات بیش از یک حرکت را شامل می شوند و برخی اوقات لازم است که از هر چهار حرکت اصلی در یک مسابقه استفاده کنند.

شنای آزاد به حرکتی می‌گویندکه در آن شناگر به طور متناوب و بدون توقف شنا میکند در حالی که پاها نیز متناوب در یک حرکت لگد می‌چرخاند. این یک ضربه خیلی سریع می‌باشد که در آن شناگر، در صورت لزوم سر خود را برای یک نفس‌گیری سریع به پهلو می‌چرخاند.

شنای رقابتی در استخر از هر چهار حرکت استفاده می‌شود. مسابقات شنای رقابتی در استخر معمولاً یک طول از قبل تعیین شده مانند ۱۰۰ متر یا ۴۰۰ متر ، اگرچه مسابقات در استخر با متر یا یارد نیز اندازه گیری می شوند. شناگران معمولا از بلوک غواصی یا در کنار استخر شروع می کنند، هنگامی که سیگنال داده (علامت دادن برای شروع مسابقه) می شود، شیرجه می زنند و با بیشترین سرعت ممکن خود شنا می کنند تا بهترین زمان را برای خود ثبت کنند. این نوع شنای رقابتی معمولا نیازمند سالها آموزش می‌باشد، تا شناگر در سطح بالایی از این توانایی موفق شود.

پیشنهاد می کنم حتما بخوانید: تاثیر لباس شنا بر عملکرد شناگران

شنای رقابتی در بخش شنا در آب های آزاد، اغلب به سبک ماراتن انجام می شود. در آب های آزاد معمولاً مسافتی باید طی شود، با مایل یا کیلومتر اندازه گیری می شود. هدف اصلی شناگران رقابتی رسیدن سریع به مقصد است.

گاهی اوقات شنا در آب های آزاد، نیاز به ضربه‌های خاص است. شناگران می‌توانند در این بخش از مسابقات از هر یک از چهار ضربه اصلی (آزاد،کرال سینه، کرال پشت، پروانه) را به طور دلخواه استفاده کنند.

این نوع شنای رقابتی به علت عوامل غیرقابل کنترل آب طبیعی نظیر:  موج‌  های اقیانوس، موجودات دریایی خطرناک (مانند خارها و چتر دریایی نیش زن‌ ها) دشوارتر و خطرناک تر می‌باشد. برای موفق شدن و حتی شرکت در این مسابقات نیاز به تمرینات متعدد و کسب تجربه لازم است.

چند مسابقه در شنا وجود دارد؟

مردان و زنان در حال حاضر در ۱۶ مسابقه، که شامل چهار ضربه مختلف در طیف گسترده‌ای از مسافت ها با یکدیگر  به رقابت می‌پردازند. مسابقات آزاد ۵۰ متر، ۱۰۰ متر، ۲۰۰متر، ۴۰۰متر، ۸۰۰ متر، ۱۵۰۰متر، ۱۰،۰۰۰ متر را پوشش می دهد. ۸۰۰متر فقط برای خانم ها و ۱۵۰۰متر فقط برای آقایان است. مسابقات پروانه، کرال پشت و کرال سینه هر کدام ۱۰۰متر و ۲۰۰متر را شامل می‌شود.

همچنین بخوانید: لباس شنای پر سرعت

لیست مسابقات شنا

این لیستی از مسابقات شنا است که هم در استخر و هم در آب های آزاد برگزار می شود که شامل:

۱)مسابقات کمیته المپیک

۲)مسابقات آفریقا

۳)مسابقات فدراسیون بین المللی شنا

۴)مسابقات آمریکا

۵)مسابقات آسیا

۶)مسابقات اروپا

۷)مسابقات اقیانوسیه

۸)مسابقات قهرمانی کشور

۹)مسابقات مدرسه و دانشگاه

۱۰)مسابقات وابستگی مذهبی

۱۱)مسابقات نظامی و نجات جان

۱۲)مسابقات شنای مکرر دریاچه، رودخانه، کانال، بندر و اقیانوس

۱۳)مسابقات  LGBT

۱۴)مسابقات پارا شنا

۱۵)مسابقات شنای باله

 

سخن پایانی

شنا به عنوان یکی از ورزش‌های آبی محبوب، یک فعالیت تناسب اندام و لذت‌ بخش برای افراد از همه سنین است. و به عنوان یک ورزش رقابتی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و انواع مختلفی از مسابقات شنا در سطح جهانی برگزار می‌شوند. یکی از عوامل مهم در بهبود عملکرد و تجربه شناگران در این رقابت‌ها، استفاده از لباس‌های شنا مناسب و با کیفیت است.

نماتن، یکی از تولیدکنندگان مطرح پوشاک ورزشی، به عنوان یک برند معتبر در زمینه تولید لباس شنا زنانه شناخته می‌شود. این برند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و استفاده از مواد با کیفیت بالا، توانسته است لباس‌هایی را طراحی و تولید کند که هماهنگی بی‌نظیری با نیازها و خواسته‌های شناگران دارند.

 تولیدی مایو مردانه نماتن لباس‌های شنا را با توجه به نیازهای مختلف شناگران و انواع مختلف شنا، به طور دقیق طراحی و تولید می‌کند. این لباس‌ها از جنس‌ها و موادی با کیفیت عالی تهیه شده‌اند که علاوه بر ایجاد مقاومت در برابر آب، انعطاف‌پذیری و راحتی لازم برای انجام حرکات دقیق را نیز فراهم می‌کنند.

به عنوان نتیجه، انتخاب یک لباس شنا مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است و نماتن با تولید لباس‌های شنا با کیفیت، به شناگران فرصتی مناسب برای بهبود عملکرد و دستیابی به نتایج مطلوب در مسابقات شنا فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.