آموزش, طراحی و دوخت

سرفصل‌های رشته طراحی لباس در دانشگاه و آموزشگاه‌های آزاد

سرفصل‌ های رشته طراحی لباس در دانشگاه و آموزشگاه‌ های آزاد

سرفصل‌ های رشته طراحی لباس در دانشگاه و آموزشگاه‌ های آزاد

طراحی لباس سر فصل‌های زیادی دارد که در آموزشگاه‌های مختلف،‌ متفاوت است. کسی که این رشته را به صورت آزاد و با شرکت در دوره‌هایی که برای عموم برگزار می‌شود، پیگیری می‌کند قطعا مسیرش با دانشجویان طراحی لباس فرق می‌کند. قبل از شروع جستجو درباره سر فصل‌های آموزشی رشته طراحی لباس، باید انتخاب کنید که چگونه قرار است در این زمینه فعالیت کنید. می‌توانید در دانشگاه رشته طراحی لباس بخوانید و مدرک بگیرید و یا اینکه در دوره‌های آموزشی که توسط آموزشگاه‌های آزاد و یا مدرسان خصوصی برگزار می‌شود شرکت کنید. انتخاب شما هرچه که باشد، تعیین کننده‌ی مسیر پیش روی شماست.

در ادامه به معرفی عناوین اصلی این رشته در دانشگاه و در آموزشگاه‌های خصوصی می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

سرفصل‌های رشته طراحی لباس در دانشگاه

در رشته طراحی لباس نیز مانند تمام رشته‌های دانشگاهی، دانشجو موظف به گذراندن تعدادی واحد درسی مطابق با مصوبه‌ي وزارت علوم می‌باشد. واحدهای درسی دوره کارشناسی طراحی لباس در دانشگاه‌های داخل کشور عبارتند از:

سرفصل‌های رشته طراحی لباس
  • طراحی
  • مبانی هنرهای تجسمی
  • شناخت الیاف و پارچه
  • تاریخ پوشاک و پارچه
  • هنرهای سنتی
  • هنرهای معاصر
  • الگوسازی روی مانکن
  • طراحی الگو در صنعت
  • چاپ و بافت پارچه
  • تاریخ هنرسرفصل‌های رشته طراحی لباس
  • تاریخ پارچه و نساجی
  • تاریخ پوشاک ایران
  • تاریخ پوشاک جهان
  • جامعه شناسی هنر
  • طراحی لباس کودک و نوجوان و آقایان
  • بررسی آثار طراحان لباس
  • کاربرد رایانه در طراحی لباس و الگو
  • هنر و تمدن اسلامی
  • مدیریت تولید
  • عکاسی پایه

دانشگاه‌های دارای رشته طراحی لباس در ایران

متاسفانه دانشگاه‌های زیادی در ایران برای رشته طراحی لباس ظرفیت ندارند. تنها دانشگاهی که به صورت روزانه، ظرفیت این رشته را دارد، دانشگاه الزهرا تهران است که ویژه دختران می‌باشد. در واقع عملا هیچ‌ یک از دانشگاه‌ها در ایران به صورت روزانه برای دانشجویان پسر در این رشته پذیرش ندارند. مراکز آموزش عالی که دارای کارشناسی طراحی لباس هستند عبارتند از:

  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران
  • مؤسسه غیرانتفاعی المهدی مهر اصفهان
  • مؤسسه غیر انتفاعی امام جواد(ع) یزد
  • مؤسسه غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو ساوه
  • مؤسسه غیرانتفاعی فیض‌الاسلام خمینی شهر اصفهان
  • مؤسسه غیرانتفاعی کمال‌الملک نوشهر
  • مؤسسه غیرانتفاعی معماری پارس تهران

از بین موارد بالا، مؤسسه امام جواد(ع) یزد، مؤسسه حکیم ناصرخسرو ساوه و کمال‌الملک نوشهر از بین دختران و پسران در رشته طراحی لباس دانشجو می‌پذیرد و بقیه مراکز ویژه دختران می‌باشند.

یکی از چالش‌های پیش روی علاقمندان به طراحی مد و طراحی لباس، سختی‌ها و کمبود امکاناتی است که برای این رشته در کشور ما وجود دارد. همانطور که صحبت کردیم دانشگاه‌های اندکی در ایران این رشته را دارند آن هم فقط برای دختران و برای پسران قضیه سخت‌تر هم می‌شود! اما آیا تحصیل آکادمیک در فیلدی که به آن علاقه داریم واقعا ضروری است؟

جالب است بدانید بسیاری از طراحان بزرگ دنیا اصلا مدرک دانشگاهی ندارند! پارامتری که در موفقیت شما در رشته طراحی لباس بسیار تاثیرگذار است، علاقه و خلاقیت فردی‌تان است و نه مدرک دانشگاهی. در راستای پرورش استعداد علاقمندان این حوزه، مراکز آموزش فنی حرفه‌ای و آموزشگاه‌های خصوصی دوره‌های آموزشی مربوطه را برگزار می‌کنند. در ادامه به بررسی این دوره‌ها می‌پردازیم، همراه ما باشید.

سرفصل‌های رشته طراحی لباس

سرفصل‌‌های دوره‌های طراحی لباس در آموزشگاه

آموزشگاه‌های مختلف سرفصل‌های متفاوتی برای دوره‌های خود تعریف می‌کنند. مراکز فنی حرفه‌ای معمولا تنوع زیادی در دوره‌های آموزشی ندارند. اما مدرک فنی حرفه‌ای در ایران و در خارج از کشور از اعتبار زیادی برخوردار است. بنابراین اگر اعتبار مدرک برای شما مهم‌تر است می‌توانید به این مراکز مراجعه کنید. اما برخی از آموزشگاه‌های آزاد نیز مدارک معتبر بین‌المللی ارائه می‌دهند و از این نظر، دغدغه‌ی هنرجویان را برطرف نموده‌اند. به طور کلی آنچه که تحت عنوان «دوره طراحی لباس» در آموزشگاه‌ برگزار می‌شود، شامل سرفصل‌های زیر می‌باشد:

  • طراحی فیگور و طراحی تکنیکال لباس
  • رنگ‌شناسی
  • استایلینگ
  • الگوسازی
  • مولاژ
  • نرم‌افزار مارولوس

فیگوراتیو  و طراحی تکنیکال

طراحی فیگور یا فیگوراتیو نیازمند آشنایی با آناتومی پایه بدن انسان است. در این بخش از دوره‌های آموزشی شما با نحوه رسم فیگورهای بدن در پوسچرهای مختلف آشنا خواهید شد. شناختن تناسبات اندامی از جمله مواردی است که در این سرفصل می‌آموزید. علاوه بر طراحی فیگور و شناخت تناسبات اندامی، طراحی تکنیکال لباس و ایرادات اندامی نیز از جمله مواردی است که این بخش از دوره به شما آموزش می‌دهد.

طراحی تکنیکال عبارت است از طراحی و رسم بخش‌های مختلف یک لباس مانند یقه و آستین‌ها. شناسایی ایرادات اندامی نیز برای هنرجوی این بخش از دوره واقعا ضروری است. چرا که هدف از طراحی لباس، خلق لباسی است که با پوشاندن ایرادات اندام فرد، لباس را در تن او زیباتر نشان دهد. بنابراین هنرجو باید درباره ایرادات اندام و نحوه کاور کردن آنها با طرح خود، مطالبی فرابگیرد.

این بخش از دوره به شکل طراحی دستی آموزش داده می‌شود و اساس و بنیان آموزش‌های بعدی است. برای بسیاری از افراد به ویژه آنهایی که از صفر شروع می‌کنند اندکی دشوار است اما در عین حال جذاب و دلنشین است.

رنگ‌شناسی

علم رنگ‌شناسی از اساسی‌ترین عناصر طراحی است. نه تنها طراحی لباس بلکه طراحی گرافیک و سایر شاخه‌ها نیز نیازمند تسلط بر رنگ‌شناسی هستند. در دوره رنگ‌شناسی شما روابط بین رنگ‌های مختلف و ترکیب‌ آن‌ها با یکدیگر را می‌شناسید. در پایان این دوره می‌توانید تشخیص بدهید که برای هر طرحی از ترکیب چه رنگ‌هایی بهتر است استفاده شود، چه رنگی برای هر موقعیتی مناسب‌تر است و چه رنگ لباسی با چه رنگ پوستی همخوانی دارد و… .

سرفصل‌های رشته طراحی لباس

استایلینگ

استایلینگ یکی از جذاب‌ترین سرفصل‌های رشته طراحی لباس است. در این بخش ست کردن لباس‌ها و چگونگی استفاده از اکسسوری‌های متناسب با آنها را می‌آموزید. هرچقدر ایده اولیه و طرح شما حرفه‌ای باشد تا وقتی که نتوانید آن را با بقیه موارد ست کنید، زیبایی و کارآمدی آن به چشم نمی‌آید.

الگوسازی

از مهم‌ترین زیر عنوان‌های طراحی باید به الگوسازی اشاره کرد. طراحی الگو بیشتر یک مهارت برای افرادی است که خیاطی می‌کنند. اما نمی‌توان از اهمیت یادگیری آن برای طراحان لباس غافل شد. طراحی که الگوسازی را حداقل در حد پایه آموزش دیده باشد، بهتر می‌توان ایده ذهنی خود را روی پارچه پیاده کند. اگرچه که طراحان لباس بخش الگوسازی پروژه‌های خود را برون سپاری می‌کنند اما آشنایی با این حوزه برای آنها ضروری است. چرایی اهمیت یادگیری الگوسازی برای طراحان لباس در مقاله‌ی «طراحی الگو|مهارت پایه‌ای طراحی لباس» کاملا توضیح داده شده است.

مولاژ

مولاژ هم به اندازه سایر دوره‌های طراحی لباس، زیبا و چالش برانگیز است. در این بخش از دوره شما می‌آموزید با کمک متریال مختلف که اصلی‌ترین آن‌ها پارچه می‌باشد مستقیما روی بدن مانکن، لباس طراحی کنید. به طراحی با کمک مولاژ، الگوسازی حجمی نیز گفته می‌شود. معمولا طراحان حرفه‌ای زیاد از روش مولاژ استفاده می‌کنند اما این کار مهارت و خلاقیت بالایی نیاز دارد. کسی که بخش‌های قبلی را به خوبی پشت سر گذاشته باشد می‌تواند در مولاژ موفق ظاهر شود.

سرفصل‌های رشته طراحی لباس

نرم‌افزار مارولوس

شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزار برای طراحی لباس، مارولوس است. فضای نرم‌افزار مارولوس به اندازه‌ای ساده است که همه علاقمندان به رشته طراحی لباس در هر سطحی که باشند می‌توانند با آن کار کنند. اما در عین سادگی، برنامه‌ای بسیار کاربردی است و طراحان لباس به شکل گسترده در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

نرم‌افزار مارولوس فضایی دو بخشی دارد. یک بخش آن، تکه‌های مختلف لباسی که شما در حال طراحی آن هستید را نشان می‌دهد. بخش دیگر نمایش طرح شما روی تن مانکن را به صورت سه بعدی به نمایش می‌گذارد. همین قابلیت باعث می‌شود شما بتوانید همزمان هم به طراحی بپردازید و هم به صورت آنی، تن‌‌خور سه بعدی طرح خود را ببینید و ارزیابی کنید. در مقاله‌ی «آموزش طراحی لباس با نرم‌افزار» مارلوس را به شکل مفصل معرفی کردیم که در صورت تمایل می‌توانید از آن استفاده کنید.

آشنایی با سگمنت‌های بازار پوشاک

از جمله بخش‌هایی که فقدان آن در دوره‌های آموزشی طراحی لباس احساس می‌شود، آشنایی با بازار پوشاک است. بسیاری از افراد فعال در زمینه طراحی از اینکه طرح‌های آنها در بازار فروش نمی‌رود گله‌مند هستند. از اینکه در ایران کمتر از کشورهای پیشرفته به هنرِ هنرمند بها داده می‌شود کاملا مطلعیم اما بخشی از ماجرا نیز توسط خود طراح قابل حل است. واحد درسی «تاریخ هنر» که در کارشناسی طراحی لباس تعریف شده تا حدی هدف آشنایی دانشجو با فرهنگ و نیازمندی‌های بازار ایرانی را دنبال می‌کند. اما خیلی از آموزشگاه‌های خصوصی در دوره‌های آموزشی خود، فضایی برای این مبحث ایجاد نکرده‌اند. این در حالی است که مهم‌ترین فاکتور برای اینکه شما بتوانید از این رشته پول دربیاورید آشنایی با سگمنت‌های بازار پوشاک می‌باشد.

سرفصل‌های رشته طراحی لباس

پیشنهاد ما این است که همزمان با یادگیری سرفصل‌های رشته طراحی لباس، روی شبکه‌سازی در بازار پوشاک کار کنید. آدم‌های فعال در این حوزه را بشناسید و با آنها ارتباط بگیرید. در دنیای فعلی، ارتباطات بیشتر از مهارت‌ها در موفقیت افراد تاثیرگذار است. برای این کار می‌توانید از فضای لینکدین استفاده کنید و فعالان حوزه موردعلاقه خود را در آنجا پیدا کنید، با آنها ارتباط برقرار کرده و سعی کنید در راستای ایجاد یک شبکه کاری قدرتمند گام بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.