روان‌شناسی ورزش

شایع ترین آسیب های ورزشی شنا

شایع ترین آسیب های ورزشی شنا

شایع ترین آسیب های ورزشی شنا

حتما شنیده اید که شنا کم ضررترین فعالیت است و یکی از کامل ترین و مفیدترین ورزش ها است، زیرا کل بدن را درگیر می کند، اما حقیقت این است که این گونه نیست و مانند هر ورزش دیگری یک سری خطرات را به همراه دارد. به خصوص اگر به شدت و در حجم زیاد ورزش تمرین کنیم یا شنا کنیم. عوامل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد آسیب در شنا و به طور کلی در ورزش می شود.

به عنوان مثال: تکنیک ضعیف، عدم رشد عضلات، عدم کشش، تغذیه نامناسب، هیدراتاسیون ضعیف و …. اما نگران نباشید، در این مقاله از مجموعه مقالات تولیدی لباس زنانه شنا حقایق جالبی در مورد شنا، شایع ترین آسیب هایی که رخ می دهد و نکاتی برای پیشگیری از آنها را به اشتراک می گذاریم.

مزایای شنا

شنا یک ورزش بسیار کامل است که فواید زیادی برای سلامت جسمانی به همراه دارد، مانند:

  • سیستم قلبی عروقی را تقویت می کند
  • عضلات را تقویت می کند
  • استقامت و تنفس را بهبود می بخشد
  • به توسعه نظم و انضباط کمک می کند.

اما در کنار مزیت هایی که دارد می تواند در برخی مواقع آسیب هایی نیز به همراه داشته باشد. در ادامه هر کدام از آسیب ها را شرح می دهیم.

شایع ترین آسیب های شنا چیست؟

اگرچه شنا یک ورزش پر تاثیر نیست، اما با حرکات مداوم و تکراری مشخص می شود، که در آن شناگر باید برای پیشروی در آب به طور همزمان در اندام های خود نیرو وارد کند. به همین دلیل، آسیب های شنا اغلب ناشی از استفاده بیش از حد است. شناگران با گرم کردن ناکارآمد، عدم کشش مناسب و خسته شدن ماهیچه های خود در اثر شنای زیاد، بیشتر مستعد آسیب می شوند.

آسیب های شانه شایع ترین منبع درد در شناگران است. با این حال، درد زانو و کمر نیز شایع است. برخی از آسیب های معمولی که شنا می تواند ایجاد کند عبارتند از:

شانه شناگر

یکی از اعضای بدن که بیشترین نقش را در شنا دارد شانه است. به عنوان یک شناگر دیر یا زود، اگر در شنا ثابت قدم باشید، در نهایت دچار ناراحتی شانه خواهید شد.

شایع ترین آسیب های ورزشی شنا - شانه درد

این آسیب شنا یک اصطلاح گسترده است که درد در جلوی شانه را توصیف می کند. بیشتر شانه درد در ورزشکاران شنا ناشی از خستگی عضلات و عدم تعادل قدرت بالاتنه به دلیل استفاده بیش از حد است. شانه شناگر می تواند شامل گیرافتادگی شانه، تاندونوپاتی عضله دوسر یا روتاتور کاف، تورم و بی ثباتی شانه باشد. یکی از شایع ترین آسیب ها تاندونیت روتاتور کاف است. حرکت تکراری که با این مفصل انجام می‌دهیم می‌تواند به دلیل استفاده نادرست از این تکنیک باعث درد و التهاب شود که معمولاً دلیل خستگی ناشی از استفاده بیش از حد است.

علائم شایع عبارتند از درد در جلو و یا پشت شانه، درد همراه با حرکت مکرر بالای سر که با فعالیت بدتر می شود، کاهش دامنه حرکتی و کاهش قدرت. ذکر این نکته ضروری است که آسیبی که به نام شانه شناگر شناخته می‌شود، مختص افرادی نیست که به این ورزش می‌پردازند، هرچند نام خود را از آن‌جا گرفته است که یکی از شایع ‌ترین آسیب‌های شنا است.

شما می توانید با تمرین و استفاده از تکنیک مناسب از آسیب دیدگی شانه جلوگیری کنید. این به معنای استرس کمتری برای مفصل ماست. درمان کاهش التهاب شانه بر اساس یخ موضعی و استفاده از ضد التهاب است.

کمر درد

کمر ممکن است یکی دیگر از قسمت های بدن باشد که با تلاش و تمدید طولانی مدت آن آسیب دیده است. ماهیت تکراری ضربات، موقعیت بالای سر و تنش ناشی از نیرویی که فعالیت ورزشی در حرکت لگد نیاز دارد تا باسن و پاها زیر آب نرود، باعث ایجاد یک سری مشکلات در این ناحیه می شود.

شنای پروانه، کرال سینه و استفاده بیش از حد از کیک بورد در طول تمرین می تواند در مقایسه با سبک آزاد و کرال پشت، فشار بیشتری را به کمر وارد می کند.

بهترین پیشگیری بدون شک گرم کردن بدن و وضعیت عضلات و مفاصل قبل از شنا است. تناسب اندام به ما کمک می کند از حرکات غیر طبیعی یا ناشیانه خودداری کنیم. تقویت، حرکات کششی صحیح و ورزش منظم هوازی بهترین پیشگیری از آسیب دیدگی کمر و به طور کلی آسیب های شنا است.

ممکن است برای شما جالب باشد: در مورد لباس شنا اسلامی زنانه بیشتر بدانید

آسیب های گردن

این آسیب شنا معمولاً در اثر اضافه بار عضلانی یا انقباض در ذوزنقه و سایر عضلات کوچک گردن ایجاد می شود. علت اصلی شنا با سر بالا است که باعث می شود با حفظ موقعیت سر، ذوزنقه برای مدت طولانی کوتاه یا منقبض شود.

شایع ترین آسیب های ورزشی شنا - گردن درد

به تکنیک توجه کنید و مهمتر از همه، هنگام شنا با تکنیک آزاد باید سر خود را در راستای ستون فقرات نگه دارید و با چشمان خود را به سمت پایین نگاه کنید. مستقیم به جلو نگاه نکنید.علاوه بر این به شما توصیه می کنیم از چرخاندن بیش از حد سر در هنگام تنفس خودداری کنید، بهتر است که بتوانید بدن خود را بیشتر بچرخانید زیرا به این ترتیب نیاز کمتری به چرخاندن سر خواهید داشت.

هنگام شنای پروانه و کرال سینه، مهم است که سر خود را در راستای ستون فقرات خود نگه دارید. در حین دم، به جای نگاه کردن به جلو، سر خود را در موقعیتی قرار دهید که به نظر می رسد پایین تر باشد. با حفظ این حرکات، سر شما در وضعیت خنثی باقی می ماند و به جلوگیری از آسیب به گردن کمک می کند. در هر دو مورد، گرم کردن مناسب و در نظر گرفتن تمرینات مخصوصاً برای گرم کردن ناحیه گردن ضروری است.

زانوی شناگر

آسیب زانو در هنگام شنا یکی از شایع ترین آسیب های شنا است. 80 درصد از شناگران در طول حرفه خود از آن رنج می برند. آسیب زانو در این ورزش به دلیل ضربه گسترده و چرخش بیرونی زانو در حین آن ایجاد می شود. تکرار مداوم می تواند به مفصل فشار وارد کند و باعث التهاب شود. علائم در زانو می تواند مزمن شود.

مهم ترین چیز، مانند اکثر آسیب های دیگر، گرم کردن مناسب و اطمینان از گرم شدن عضله قبل از تمرین است. اجتناب از این نوع آسیب بسیار مهم است، زیرا بهبودی بسیار پیچیده است. با این حال، در صورت وقوع، استراحت و مراجعه به متخصص تروماتولوژی ورزشی ضروری است.

پارگی لابروم

آسیبی که به پارگی لابروم معروف است یک آسیب شانه است، اما تا حدودی جدی تر است. زمانی اتفاق می‌افتد که آسیب شانه درمان نشود، بنابراین تا زمانی که برای دستیابی به بهبودی نیاز به مداخله جراحی داشته باشد، بدتر می‌شود. علاوه بر جراحی، شناگران مرد و زن به فرآیند فیزیوتراپی برای کمک به ریکاوری و جلوگیری از آتروفی عضلانی نیاز خواهند داشت. تمرینات دامنه حرکتی اغلب قبل از حرکت به سمت تقویت شروع می شوند.

سایر آسیب های شنا

صدمات اضافی دیگری نیز در هنگام تمرین شنا ایجاد می شود، مانند تاندونیت پا یا مچ پا در اثر حرکات مکرر لگد زدن. سندرم استرس آرنج و سایر آسیب‌های وارده به دست‌ها یا مچ دست‌ها می‌تواند ناشی از حرکت کشیدن بازوها و دست‌ها در آب باشد. علائم این نوع و صدمات کمتر مکرر می تواند حتی بیشتر از نواحی ذکر شده قبلی (شانه، گردن و زانو) صدمه بزند یا آزار دهد.

در کنار توجه به خودتان برای کمتر آسیب دیدن استفاده از مایو مناسب نباید فراموش شود. می تواندی به فروشگاه لباس شنا معتبر مراجعه نمایید تا مناسب ترین نوع مایو را خریداری کنید که مناسب وضعیت شما باشد.

شایع ترین آسیب های ورزشی شنا

علل اصلی آسیب های شنا به شرح زیر است:

  • عدم استراحت
  • شنای بیش از حد
  • اجرای ضعیف تنفس و تکنیک نادرست
  • دامنه حرکتی کم
  • فقدان قدرت هسته
  • سفتی هنگام شنا
  • گرم کردن و کشش ناکافی

درمان آسیب های شنا

درمان بیشتر آسیب ‌های رایج شناگر معمولاً شامل یک برنامه تقویتی بالا و هسته است. این به دنبال رفع هرگونه ضعف یا عدم تعادل عضلانی است که مانع از شنا کردن ورزشکار در بهترین حالت خود می شود. حرکات کششی و تمرینات برای مراقبت از بافت های نرمی که ممکن است سفت باشند نیز در کاهش درد مفید خواهند بود. فیزیوتراپیست برنامه ای جامع برای رفع نیازهای هر شناگر برای کاهش درد و بهبود عملکرد ارائه می دهد.

فیزیوتراپی برای شناگر

فیزیوتراپی یک تمرین توانبخشی است که قدرت، انعطاف پذیری و آگاهی شناگر را برای جلوگیری از آسیب های بعدی افزایش می دهد. این سه جنبه در فرآیند توانبخشی آسیب های شنا بسیار مهم هستند. شما و بدنتان یاد خواهید گرفت و به نحوه پاسخگویی تحت فشار و اجبار زمانی که در آب هستید، مسلط خواهید شد. فیزیوتراپی، از طریق طیف گسترده ای از تمرینات، ظرفیت زیادی برای کمک به شناگران برای ادامه پیشرفت پس از بهبودی از آسیب شنا دارد.

مهمترین نکات برای جلوگیری از آسیب های شنا عبارتند از:

قبل از هر جلسه به درستی گرم کنید

بین جلسات یا تمرینات استراحت کنید

از شنا کردن بیش از حد طولانی یا مداوم که می‌تواند سازه‌ها را فراتر از محدودیت‌هایشان مجبور کند، خودداری کنید.

برای شناگران و ورزشکاران پیشرفته، مراجعه منظم به فیزیوتراپیست می تواند به پیشگیری از آسیب و افزایش آگاهی کمک کند.

سخن پایانی

شنا یک ورزش بسیار جامع است و مزایای آن بسیار بیشتر از احتمال آسیب دیدگی است. با این حال، یادگیری تکنیک صحیح برای هر تمرین و عدم سوء استفاده از تمرینات مهم است، زیرا بیشتر آسیب‌ها در این ورزش به دلیل استفاده بیش از حد است. اگرچه آسیب‌های اصلی در شانه‌ ها اتفاق می‌افتد، کمر و زانو نیز ممکن است دچار درد شوند. اگر شنا می کنید و از آسیب یا درد در بدن خود رنج می برید، بهتر است به فیزیوتراپ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.