آموزش, طراحی و دوخت

طراحی الگو|مهارت پایه‌ای طراحی لباس

طراحی الگو مهارت پایه ای طراحی لباس

طراحی الگو، یکی از مهارت‌های اصلی برای تولید لباس است. جزئیات و تکنیک‌هایی که پشت هر الگو وجود دارد تضمین می‌کند که لباس مطابق با مشخصات پیش‌بینی شده و با حداقل خطا آماده شود. الگوها در اصل، شکاف بین ایده‌پردازی و تولید را پر می‌کنند که این اتفاق هم برای تولیدکننده و هم برای برند، ضروری است.

اگر می‌خواهید بدانید که چرا طراحی الگو تا این اندازه اهمیت دارد، باید بدانید که مراحل اولیه الگوسازی، یک بینش قوی در مورد نحوه شکل‌گیری لباس به شما می‌دهد. هرگز طراح لباس موفقی نخواهید شد اگر از الگوکشی و الگوسازی اطلاعاتی نداشته باشد! با ما همراه باشید تا به طور خلاصه، با طراحی الگو در صنعت پوشاک آشنا شوید.

نحوه طراحی الگو چگونه است؟

متدهای بسیار فراوانی برای الگوسازی وجود دارد. اما علیرغم تصور عموم، الگوکشی تنها بر روی کاغذ و به صورت دو بعدی انجام نمی‌شود. در سال‌های اخیر الگوکشی و مونتاژ الگوها بیشتر با نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود. اینکه از کدام متد یا از چه ابزاری استفاده کنید، مهم نیست بلکه آنچه که اهمیت دارد، میزان درست و دقیق بودن الگوست. هنوز هم بسیاری از الگوسازان موفق این کار را بر روی کاغذ انجام مي‌دهند. این موضوع به خوبی بیانگر این است که شما می‌توانید روش خود را برای طراحی الگو داشته باشید، فقط باید سعی کنید الگویی را طراحی کنید که ایده شما را به خوبی پوشش دهد.

محل فعالیت طراحان الگو

محل فعالیت طراحان الگو کاملا به خود آنها بستگی دارد. بعضی از آنها به صورت فریلنسری کار می‌کنند و کار خود را در خانه انجام می‌دهند. اما بسیاری از افرادی که در الگوسازی مهارت دارند، توسط برندهای پوشاک و تولیدکنندگان استخدام می‌شوند. این دسته از طراحان معمولا به همراه سایر افراد شاغل در مجموعه، در کارگاه تولید یا دفتر مجموعه مشغول به کار هستند. اغلب طراحان لباس و مدیران اجرایی در کارگاه‌های تولید پوشاک ترجیح می‌دهند به شکل حضوری با طراح الگوی مجموعه خود در ارتباط باشند. به همین خاطر، اغلب، محل کار الگوسازان در همان محیطی است که پروسه تولید در آنجا جریان دارد.

طراحی الگو را از کجا باید شروع کرد؟

شاید آسان‌ترین بخش از مباحث طراحی لباس، طراحی الگو باشد. البته این کار در سطح پایه آسان است، چرا که علاقمندان به راحتی می‌توانند به صورت آنلاین و حضوری آموزش ببینند. قبل از شروع باید بدانید که الگوسازی نیاز به محاسبات ریاضی دارد و دقت بالایی می‌طلبد. برای اینکه الگوی صحیح و دقیقی طراحی کنید باید با صبر و حوصله این کار را انجام دهید. جالب است بدانید برخی از قدرتمندترین الگوسازان دنیا تا به حال در دوره‌های آموزشی این رشته ثبت نام نکرده‌اند. چرا که تجسم فضایی بالا و تخیل قوی در این کار بسیار موثرتر از نکات آموزشی است که در دوره‌ها به شما آموزش می‌دهند. برای شروع بهتر است گزیده‌ای از مباحث پایه الگوکشی را از یک مدرس طراحی و دوخت فرا بگیرید و سپس برای الگوسازی پیشرفته اقدام کنید.

نقش طراحان الگو در دنیای فشن

به جرئت می‌توان گفت طراحان الگو،‌ خلاق‌ترین‌ها در دنیای فشن هستند. در حالی که طراحان لباس معمولا با ایده‌های عجیب و غریب سروکار دارند، الگوسازان مسئولیت تبدیل رویاهای طراحان به واقعیت را دارند. اطمینان از اینکه یک ایده به واقعیت تبدیل شود، تماما برعهده طراحان الگو می‌باشد. گاهی رسم یک الگو ساده به نظر می‌رسد اما تطبیق همان الگو با پارچه، کار آسانی نیست و تنها یک متخصص الگوسازی می‌تواند این موضوع را تشخیص داده و روی آن کار کند.

بسیاری از مردم، طراحان لباس را افرادی تصور می‌کنند که در استودیو می‌نشینند و طرح‌های عجیب و غریب می‌کشند. علیرغم این تصور، مهارت‌های طراحان لباس بسیار فراتر از این دیدگاه کلیشه‌ای است. مجموعه مهارت‌های آنان، ایده‌های روی کاغذ را به لباس تبدیل می‌کند. طراحان قوی صنعت فشن، همه در الگوسازی متخصص‌اند اما به خاطر فشار کاری زیاد، ساخت الگو را به طراحان الگو می‌سپارند.

از جمله طراحان بزرگی که کار خود را از الگوکشی شروع کردند، می‌توان به کریستین دیور اشاره کرد که در سال 1946 خانه مد دیور را تاسیس کرد. امروزه نیز انبوه زیادی از طراحان مد مانند جیانینی ورساچه و ایو سن لوران در این کار مهارت بالایی دارند و آثار خود را به نمایش می‌گذارند. به همین خاطر، تاکید ما بر این است که اگر به طراحی لباس علاقه دارید از مهارت الگوکشی غافل نشوید. الگوکشی را حداقل در سطح پایه بیاموزید تا درک طرح‌ها و مدل‌های مختلف برای شما آسان‌تر باشد.

انواع روش‌های الگوکشی

نقطه شروع در طراحی هر نوع الگویی، شامل یک نقاشی مسطح برای به دست آوردن طرح کلی و اندازه‌گیری برای تعیین تناسب‌ها می ‌باشد. با این حال در این مرحله، این تصویر دو بعدی، منحنی‌ها و قوس‌های بدن را در خود جای نمی‌دهد. به همین خاطر بعدا با برش و وصل کردن تکه‌ها به یکدیگر، الگو را شکل می‌دهند.

به طور کلی دو تکنیک برای طراحی الگو وجود دارد که عبارتند از:

  1. طراحی الگوی مسطح یا دو بعدی:

الگوکشی به روش مسطح یا دو بعدی، ساده‌ترین راه برای رسم الگوی دلخواه است. برای این کار از کاغذ الگو استفاده می‌شود. الگوکشی به روش گرلاوین و ترکی از رایج‌ترین متدهای الگوی دو بعدی است. در این سبک الگوسازی با پنج قسمت اصلی بالا تنه جلو، بالاتنه پشت، خط گردن، آستین و دامن سروکار داریم.ابتدا خطوط بدن با اندازه‌ها و تناسب‌های مشخص رسم می‌گردد و سپس برای ایجاد منحنی و قوس‌های بدن، تکه‌های مختلف مونتاژ می‌شود.

  1. فشن دراپینگ (Fashion draping):

در این سبک از الگوسازی قبل از استفاده از کاغذ و قلم، از موسلین استفاده می‌شود. موسلین، نوعی پارچه است که بازرگانان برای اولین بار در قرن 19 میلادی در شهر موصل عراق با آن آشنا شدند. نام موسلین برگرفته از شهر موصل است به همین خاطر پارچه‌ی مورد نظر با نام موسلین در جهان شناخته شد. با موسلین روی یک فرم یا یک مانکن را می‌پوشانند تا کاملا شکل بدن را به خود گیرد. پس از اینکه طراح، شکل دلخواه خود را ایجاد کند، پارچه برای ایجاد الگوی نهایی، به کاغذ منتقل می‌گردد. این تکنیک گران‌تر از سایر روش‌‌های الگوسازی است اما قبل از تولید نمونه اصلی، یک دید کلی از ظاهر لباس به طراح می‌دهد و به همین دلیل، روش محبوبی بین طراحان لباس در سراسر دنیاست.

البته موسلین انواع مختلفی دارد. برخی از انواع آن برای تولید دستمال تنظیف، پوشاک، کاور و… استفاده می‌شود. اما نوع خاصی از آن همانطور که گفته شد برای الگوسازی و آزمایش طرح‌های جدید در خیاطی استفاده می‌شود.

سایزبندی الگو چگونه انجام می‌شود؟

همه‌ی تولیدکنندگان خرد و عمده‌ی لباس از سایزبندی استاندارد جهانی برای رسم الگو استفاده می‌کنند. اگرچه با توجه به بازار هدف، ممکن است جزئیاتی در سایزبندی تغییر داده شود، اما در اصل کار تفاوتی ایجاد نمی‌کند. اندازه‌گیری‌های رایج شامل سایزهای S,M,L,XL,2XL می‌باشد.

زمانی که طرح اولیه به دست می‌آید دو سیستم برای سایزبندی الگو پیش روی ما قرار دارد:

  • افزایش اندازه‌ها در کل پیش‌نویس الگو
  • افزایش اندازه تک تک بخش‌های الگو

هر دو سیستم بالا، کارآمد هستند. برای سهولت در انجام این کار از نرم‌افزارهای طراحی (CAD) استفاده می‌شود.

نقش فناوری در علم الگوسازی

در کنار روش‌های سنتی طراحی الگو، فناوری، تولید الگوهای دقیق را آسان‌تر می‌کند که این کار به سریع‌تر شدن فرایند تولید می‌انجامد. نرم‌افزارهای طراحی را می‌توان در الگوسازی در مقیاس‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار داد. امروزه الگوهای دیجیتال، به ابزاری ارزشمند برای افزایش کارایی و بهره‌وری تبدیل شده‌اند. منابع زیادی برای طراحی الگوهای دیجیتال وجود دارد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Lectra
  • Gerber Accumark
  • Optitex
  • Autodesk
  • Assist

از بین موارد بالا، دو نرم‌افزار Autodesk و Assist در ایران محبوبیت زیادی دارند.

در جهانی که با سرعتی مافوق تصور، در حال صعود از ابر نردبان تکنولوژی است، اکتفا به روش‌های سنتی واقعا اشتباه محض است! اگرچه که هنرِ یک هنرمند هرگز با تکنولوژی و حتی هوش مصنوعی قابل جایگزینی نیست اما برای بهتر شدنِ همین هنر و دیده شدن در جهان امروز، استفاده از این ابزارها صد در صد لازم است! اگر به موفقیت در طراحی لباس و دیده شدن در دنیای پر زرق و برق فشن فکر می‌کنید، سعی کنید با تکنولوژی‌های روز این فیلد همراه شوید. پس از اینکه اصول اولیه الگوسازی روی کاغذ را یاد گرفتید، حتما کار خود را با استفاده از یکی از نرم‌افزارهای پرکاربرد در این رشته ادامه دهید.

1 دیدگاه در “طراحی الگو|مهارت پایه‌ای طراحی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.